Hoe je met je huisstijl meer klanten krijgt

Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection   •   17 oktober 2022

Sure Connection huisstijl

Hoe maak je mensen uit je doelgroep enthousiast om voor jou te kiezen? Mede door het hebben van een herkenbare, betrouwbare en professionele uitstraling!

Je huisstijl pas je toe in al je uitingen. Maar heb je een eenvoudige en krachtige huisstijl, dan kan het nog wel eens een uitdaging zijn om genoeg af te wisselen, zodat het niet saai wordt.

Hoe zorg je dat je een sterke, eenvoudige en consistente huisstijl hebt,
die je ook met genoeg afwisseling kan inzetten?


Hoeveel kleuren moet ik hebben?

Ik kreeg een vraag van iemand op LinkedIn:
“Kun je ook te weinig kleuren hebben? Moet je dan aanvullende kleuren kiezen?”

Mijn antwoord:
Als je logo uit één of twee kleuren bestaat, dan ben je wel snel uitgekeken als je een promotionele uiting gaat (laten) ontwerpen, zoals een website, een folder of een banner.
Dus zorg dat je in je huisstijlhandleiding minimaal 4 kleuren hebt die bij jou horen.
Ben je heel kleurrijk? Dan kun je er als 4de kleur ook best een mooie antraciet als tegenhanger aan toe voegen.


Wees consistent

Mijn eerste advies is altijd: Maak keuzes en blijf daarbij.
Een handige manier om dit toe te passen is om een huisstijlhandleiding op te (laten) stellen. Daarin staan je ontwerpkeuzes vastgelegd, zoals je kleurenpalet, je fonts, richtlijnen voor fotografie en ook vormen en elementen. Zorg dat het er niet te veel zijn en ook niet te weinig. Maar wat is dan precies genoeg?


EEN VOORBEELD

Kortgeleden mochten wij voor onze klant Bas Mouton zijn website weer eens aanpassen. Voor mijn compagnon Nora betekent dat de teksten opnieuw bekijken, maar ook de indeling van de site en de route door het menu. Voor mij betekent dat de vormgeving bekijken en zien wat er nog beter kan. Bas had zijn wensen duidelijk aangegeven en ons ook ruimte gelaten voor voorstellen.

Bas wilde zijn boodschap nog krachtiger en duidelijker maken. Al het ‘overbodige’ mocht weg. Dus dat was ook hoe ik naar de vormgeving van zijn website keek.

Het is altijd erg belangrijk om de sfeer en uitstraling van je onderneming vast te houden, want anders worden je uitingen wel erg ‘dertien in een dozijn’. Dus voor Bas hield ik het simpel en werd het nog minimalistischer. Maar er moest natuurlijk wel persoonlijkheid in.


Voor welke foto’s ga ik?

Om er een meer persoonlijke sfeer aan te geven, vervingen we enkele foto’s waarin Bas een jasje droeg met iets waar hij alleen een t-shirt of overhemd aan had.

Daarnaast misten we een beeld dat zijn eigen interesses toonde, waarmee hij ook een bepaalde klik kan vinden met potentiële klanten en voegden we een sportieve foto toe met een kleurrijk horloge. Zo zie je Bas als meer dan alleen een zakelijke man.

Soms wint de leuke foto het van je nieuwe richting: ik had namelijk al eerder een hele leuke collage – al zeg ik het zelf – van 4 foto’s van Bas gemaakt, waarin hij praat en gebaart. Daarin zie je heel goed zijn beweging, energie en persoonlijkheid naar voren komen. Maar die waren er niet zonder jasje! Gelukkig zei Bas al snel ‘oké’ toen ik vroeg of deze dan alsjeblieft wel mocht blijven. Phew!


Kies je kleuren

Hoewel hij een heel duidelijk kleurenpalet heeft in zijn huisstijlhandboek, wordt er in de wereld van website-design al langer benadrukt dat je toch echt moet gaan opvallen met je belangrijkste CTA (Call to Action) met een kleur die haaks staat op je huisstijl kleuren. Dus daar gingen we deze ronde voor. Want bij de eerste versie hadden we voor alle CTA’s dezelfde opvallende geel/goud uit zijn kleurenpalet gebruikt.

Opvallen wil je, maar zonder te schreeuwerig te worden.
Ik probeerde verschillende kleuren uit, want het moet er ook gewoon fijn uitzien.
Soms kom ik iets tegen op een site, en dan snap ik de keuze wel, maar het doet gewoon pijn aan mijn ogen! Zoals een hele felle rood. Dat schreeuwt dan gewoon ‘noodgeval!’.

Het werd een felle en tegelijk lichtwarme groen. Ja, het valt wel degelijk op, maar geeft ook een bevestigend, krachtig en positief gevoel.


Hoe zorg ik voor herkenbaarheid?

Een ander contact van mij vroeg:
Hoe zorg je voor herkenbaarheid?

Mijn antwoord:
Gebruik de kleuren uit je kleurenpalet, in het geval van je website voeg je dus een extra kleur toe voor de belangrijkste CTA’s. Gebruik altijd je gekozen fonts en gebruik zoveel mogelijk eigen fotografie of custom-made illustraties, vormen of iconen. En het belangrijkste is: blijf bij die selectie van elementen. Wijk niet af!

Merk je dat je tekortkomt, of dat je te veel in herhaling valt en saai wordt? Breid je fotoselectie, iconenselectie, illustraties en vormen dat iets uit. Maar dit alles binnen het kader van je huisstijl. En verwar saai niet met herkenbaar en betrouwbaar. Want te veel variatie maakt onzeker.


Pas je huisstijl echt overal toe

Ik kan mij doodergeren aan verschrompelde briefjes in een etalage met lelijk en haastig geschreven mededelingen. Het lijkt misschien een kleinigheidje, maar laat in al je communicatie zien dat je jezelf serieus neemt! Want dan bouw je vertrouwen op bij je klanten.

Neem jij genoegen met een gekreukt blaadje, of een ‘slechte’ foto op LinkedIn, dan twijfelt de mogelijke klant of zij wel bij jou moet zijn.

Dus, pas je huisstijl echt overal toe. Geef alles aandacht en zorg dat het herkenbaar een professioneel overkomt.

Ik kreeg een vraag van een andere ondernemer:
Hoe laat je je huisstijl terugkomen op LinkedIn? En gebruik je authentieke beelden?

Mijn antwoord:
Ja, ook op LinkedIn is het belangrijk om je huisstijl terug te laten komen. Plaats niet klakkeloos een tekst met (af en toe?) een beeld erbij. Als je zelf bekend bent met LinkedIn weet je dat je er vaak wat sneller doorheen scrollt.

Waar blijf jij hangen, wat trekt jouw aandacht? Zelfs alleen een logootje of beeldmerk in je afbeelding kan al leiden tot snelle herkenning. Maar wil je nog creatiever of opvallender overkomen, dan kan je ook met een nog meer custom-made plaatje of bewerkte eigen foto voor de dag komen.

Het gebruik van eigen foto’s of stockfoto’s is vaak iets waar menig ondernemer tegenaan loopt ivm de kosten. Gebruik zoveel mogelijk eigen fotografie, maar afhankelijk van je dienst of product kun je dit uiteraard afwisselen met stockfotografie. Zorg er wel voor dat het in dezelfde stijl is als jouw eigen foto’s (dus bv licht, fris, buiten / warm, veilig, binnen) en pas er een huisstijl element aan toe, zodat mensen weten van wie het komt, bij wie het hoort.

CHECK IN 3 STAPPEN OF JOUW HUISSTIJL COMPLEET IS EN (NOG) BIJ JE ONDERNEMING PAST

Een superhandige checklist om je huisstijl eens goed onder de loep te nemen. Download hier jouw gratis huisstijlscan.