Wat doe je nou eigenlijk? Hoe je je dienstenpagina aanpakt.

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   13 oktober 2022

Wat doe je nou eigenlijk?

De allereerste pagina waar ik altijd mee aan de slag ga als ik teksten schrijf voor een website is de dienstenpagina. En die is soms pittiger dan je denkt! Want: wat doe je nou eigenlijk? Als jij dat precies, kort en bondig kunt omschrijven, ben je een van de weinigen. Daarom begin ik daar ook mee; het is de basis van je bedrijf.

Eigenlijk moet je wat je doet in 10 seconden of minder kunnen uitleggen. Maar eh..ik doe dit ook nog en ik kan dat ook nog en daar heb ik ooit eens voor gestudeerd dus daar kan ik je ook bij helpen. Al met al komt er dan een onduidelijk verhaal uit je mond.

Laten we dan eens kijken wat er wél op de dienstenpagina’s moet komen en hoe je dat aanpakt. Het mag ook Wat ik doe, Aanbod of de naam van de dienst heten, natuurlijk.

Weet wat je doet

Goed. Wat doe je nou eigenlijk? Dat blijft een gekke vraag hè, maar het kan nog een hele klus zijn om dat goed te omschrijven. Heb jij een duidelijk aanbod of doe je van een heleboel een beetje? Zet eerst eens op papier wat je aanbod eigenlijk is.

Doe je best wel veel verschillende dingen, groepeer ze dan. Maak niet overal losse, hele korte pagina’s van. Dan moet je websitebezoeker namelijk wel heel erg veel klikken. En daar zijn mensen niet zo’n fan van tegenwoordig. Luie mensen zijn we geworden! We willen op een website zo-snel-mogelijk-en-wel-meteen het antwoord op onze vraag vinden. Ik zoek dit, ben ik op deze site op de goede plek?

Doe je meer dan 1 ding?

Waarom doe je eigenlijk zoveel verschillende dingen? Wil je die echt allemaal doen? Vind je ze allemaal even leuk? Ben je overal even goed in? En sta je bekend bij je doelgroep voor al die losse diensten? Waaaa, het voelt alsof je voor een supermarktschap met 100 soorten mayonaise staat. Keuzestress slaat toe, ik ben hier weg!

Dus, niet vertellen wat je allemaal kan, maar wat je het liefste doet. Niet: ik ben er voor iedereen, maar: ik ben er voor jou.

Structuur van een dienstenpagina

Probeer je aanbod nu per dienst te omschrijven en onder te brengen op een eigen pagina op je site. Zo kun je mensen leiden naar de juiste informatie die hun het meest aanspreekt en het beste helpt met hun vraag of probleem.

Vervolgens kun je aan de volgende onderdelen werken:

  1. Omschrijf wat het is.
  2. Leg uit waarom iemand dit wil.
  3. Overtuig waarom bij jou.
  4. Zet 2 CTAs op de pagina
  5. Daarna ga je terug naar de inleiding van de pagina: wat kan men verwachten en maak ze enthousiast om door te lezen.

En dan nu de CTA

Heb je moeite met tot de kern komen van wat je doet? En waarom iemand eigenlijk bij jou zou moeten zijn? Laat het me weten! Een gesprek met een tekstschrijver die de juiste vragen stelt wil nog wel eens helpen.

Yes, laten we sparren

(Een korte intake doen we gratis. Daarna stuur ik je een voorstel met een prijsindicatie, gebaseerd op wat jij nodig hebt.)