Welke moet ik nou hebben?

Koopverhalen en wat de daarvan kunnen leren deel 1

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   14 augustus 2020

Verzwaringsdeken

Ik koop veel online. Momenteel doen we dat allemaal, alhoewel niet iedereen er fan van is. Ik wel. De laatste tijd koop ik nogal veel want het gaat goed met de zaak. Soms heb ik iets echt nodig en soms eigenlijk niet zo, maar dat is oké, vertel ik mezelf.
In deze nieuwe serie deel ik mijn koopervaringen en wat we ervan kunnen leren op marketinggebied.

Niet echt nodig maar wel fijn: een verzwaringsdeken.
Ik lees en hoor er veel over de laatste tijd. Als ik tegen mijn vriend zeg: “Argh, iedereen heeft het over verzwaringsdekens!” dan lichten zijn ogen op. Hij blijkt er al jaren, al decennia, een te willen. Maar ze zijn duur. Of althans, dat waren ze. Of althans, wat is duur.

Voor zo’n 100 euro moet je wel een goede kunnen vinden. Prijsverschil blijkt hem in het materiaal te zitten, polyester versus bamboe of biologisch katoen. En in de vulling: prut versus glasbolletjes. We gaan niet voor goedkope troep, dus zullen rond de 100 euro kwijt zijn.

Niet standaard

Maar waar komt die gekke maat vandaan? 150×200. Daar kunnen we dus net niet comfortabel samen onder. Dat lijkt toch wel redelijk standaard te zijn qua maat. Ze zijn er ook kleiner, maar ik wil er geen twee kopen. Al helemaal niet zonder het uit te proberen, want ik ben bang dat ik claustrofobisch word onder zo’n deken.

Goed, dan dus maar 150×200, het zal wel. Nu het gewicht nog. 10% van je lichaamsgewicht, staat bijna overal. Maar mijn vriend en ik hebben niet hetzelfde lichaamsgewicht. We moeten zo’n 10 productbeschrijvingen door om erachter te komen welk gewicht we nou nodig hebben. Lastig hoor! Het lijkt nogal een persoonlijke voorkeur te zijn. We gaan voor 9 kilo want beter iets zwaarder dan te licht, lezen we ergens.

Nou, materiaal, maat en gewicht zijn gekozen. Nu nog een hoes. Niet te vinden in die maat. Alleen iets met fleece maar ik hou niet van een warm bed. OK, dan een hoes bij de Hema en die maar omvouwen?

Uitproberen

Het deken komt, de pakketbezorger sleept 9 kilo de trappen op. De deken is inderdaad heel fijn, de reviews kloppen wel. Maar wat een klein dekentje!! Ik pas er maar half onder. Vind het echt niks op een bed van 160×200 met een dekbed van 240×200. Ik hou ervan me op te rollen als een sushi. Dat gaat niet.

Een aantal nachten van gezucht en gesteun en getrek aan het deken ga ik nog eens even kijken op de site. Nu staat er een voor 2 personen! Van 200×200! Hup, oude retour en nieuwe besteld. Sorry!! Ik vind het lullig voor de verkoper en retourneer zo min mogelijk, maar ik ben echt niet blij met de maat. De nieuwe is heerlijk, het Hema dekbedovertrek past precies en ik vind het een erg fijn gewicht. Alleen dat zo’n deken niet warm zou zijn en gemakkelijk samen met je gewone dekbed kan ben ik het niet mee eens! Veel te warm…

Wat kunnen we hier nou van leren?

Als je een product of dienst omschrijft op je site, laat de lezer dan niet naar 10 verschillende sites moeten gaan om de volledige informatie te verkrijgen. Schrijf niet als eigenaar die het product of de dienst van binnen en van buiten kent, maar als leek.

Wat zou jij als klant allemaal willen weten? Wat zouden jouw vragen zijn? Geen overal antwoord op! Wat kan iemand verwachten, wat waren de ervaringen van anderen, en kun je gemakkelijk uitproberen om te zien of het bevalt? Gratis verzenden en retourneren bij een product van 9 kilo (de tweepersoons is 13 kg) is wel zo prettig. Als de 2-persoons er bij de eerste keer zoeken ook had gestaan (dat stond hij niet, ik heb gezocht) dan had ik die meteen gekocht. Dus speel met je aanbod in op de wensen van je klanten en kijk goed waar ze op zoeken. Dit kun je doen met een zoekveld op je site dat je kunt analyseren en inzetten om je site nog gebruiksvriendelijker te maken.

Laat anderen je product- of dienstbeschrijving ook eens lezen en kijk of ze het snappen zonder dat je er verder iets bij uitlegt. Beter te volledig voor jouw gevoel dan bezoekers die met vragen blijven zitten.