Waarom Google Analytics?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   27 januari 2020

Zelf ben ik gek op cijfertjes en feitjes. Met Google Analytics op je website krijg je een hoop gegevens die je kunt gebruiken om je website nog beter te maken. Vaak moet ik mensen ervan overtuigen om Google Analytics op hun website te nemen. Logisch dat ze in eerste instantie niet zo goed snappen wat je daar nou mee moet, al die informatie. Twijfel jij ook? Misschien kan ik je overtuigen.

Wat moet ik met die informatie?

Als je een website door ons laat maken, dan komt zo tegen livegang de vraag “Wil je er ook Google Analytics op?” Want het geeft je inzicht in verschillende factoren van je site en met die informatie kun je je site nog beter maken. Da’s nooit weg, toch?

Welke informatie uit Google Analytics voor jou interessant is, hangt helemaal af van het soort site dat je hebt.

Als voorbeeld neem ik onze eigen site. Ik bekijk bijvoorbeeld maandelijks:

Hoeveel bezoekers heeft de site gehad?

Dit is voor mij vooral interessant omdat het steeds ongeveer evenveel mensen moeten zijn. Als het aantal opeens drastisch minder wordt, dan is er iets mis. En als het aantal opeens enorm stijgt, dan is er ook iets aan de hand. Voor mij belangrijk om de oorzaken van veranderingen in de bezoekersaantal te analyseren. Is er iets mis met de site? Of is er een beveiligingslek? Altijd goed om in de gaten te houden.

Wat is de locatie van de bezoekers?

Veruit de meeste bezoekers moeten uit Nederland komen, want daar zit onze doelgroep. Bezoekers uit het buitenland komen vaak per ongeluk op onze site, bijvoorbeeld via Google search. Dat worden niet onze klanten. Verder vind ik het ook interessant om te zien in welke stad deze bezoekers wonen, gewoon om te kijken of we lokaal goed te vinden zijn. Omdat we officieel in Amsterdam zijn gevestigd, worden we daar het meeste bekeken. Niet per se nuttig, maar zo werkt Google nou eenmaal graag, steeds lokaler.

Welke browsers gebruiken de bezoekers?

Dit bekijk ik omdat ik het belangrijk vind dat onze website in de meest gebruikte browsers goed werkt. Als ik weet welke browsers het meest gebruikt worden om onze site te bekijken, dan weet ik in welke browsers ik onze site moet testen. Je hoeft ze echt niet allemaal te testen, maar vooral de top 3 is altijd handig.

Welk apparaat gebruiken de bezoekers?

Verder bekijk ik ook nog op welk apparaat er gekeken wordt. Bijvoorbeeld: websites voor zakelijke dienstverleners worden meer op de desktop bekeken, want je klanten zitten op kantoor en kijken overdag op hun werkcomputer. Heb je een webshop? Dan wordt je site meer ’s avonds en op de mobiel bekeken. Vooral als je veel bezoekers hebt die mobiel je site bekijken, dan is het extra super belangrijk dat je site mobielvriendelijk is. Maar eigenlijk is dat natuurlijk altijd belangrijk, tegenwoordig. Zorg dus dat je site ook responsive goed werkt (let op lay-out, buttons, sidebars, etc.). De tablet wordt bijna niet meer gebruikt, maar even checken kan geen kwaad.

Vanuit welke richting komen ze?

Dan, nog een hele belangrijke: het onderscheid tussen organic, direct, referral en social.

Organic zijn bezoekers die via een zoekactie in een zoekmachine op je site zijn gekomen. Dus die iets intypen in Google (of een andere zoekmachine) en jou vinden in de zoekresultaten. Het is natuurlijk vooral belangrijk dat je veel bezoekers via deze weg binnenhaalt als je veel doet aan SEO en je vindbaarheid in de zoekresultaten heel belangrijk voor je zijn.

Nou denk je misschien, dat is toch voor iedereen belangrijk? Maar nee hoor, dat hangt maar helemaal af van het doel van je site. Heb je bijvoorbeeld een bakkerszaak, dan is het belangrijk dat mensen in je gemeente je goed kunnen vinden. Biedt je zakelijke dienstverlening aan voor bedrijven door het hele land op een gespecialiseerd gebied, dan moet je SEO gericht zijn op bedrijven in het hele land.
Aangezien de steekwoorden voor onze website communicatie, marketing, zichtbaarheid, grafisch ontwerp, teksten, etc zijn, is het heel moeilijk om met onze website op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Daarom besteden wij niet al te veel moeite aan SEO voor onze eigen site en zijn organische bezoekers voor ons niet het belangrijkste.

Directe bezoekers hebben je url direct ingetypt. Die hebben bijvoorbeeld een visitekaartje van je gehad of hebben ergens je website zien staan, maar hebben daar niet direct op geklikt (of dat kon niet, bijvoorbeeld onderaan een artikel in een gedrukt tijdschrift of in de krant). Ook als iemand je aanraadt bij een ander en je website in de mail of in een whatsapp stuurt kom je aan bezoekers op je site. Deze groep is voor ons het belangrijkste.

Referrals zijn backlinks, bijvoorbeeld op https://flavourites.nl/, https://www.yourlittleblackbook.me/nl/, een guestblog, bijvoorbeeld op https://succesmetjewebshop.nl/, etc.

En social zijn de links die je via social media kanalen hebt gedeeld waar mensen op hebben geklikt. Daarom is het belangrijk om in berichten op social media wanneer mogelijk een link naar je site te vermelden, liefst direct naar de pagina die het meest betrekking heeft op je bericht. Dat hoeft dus niet altijd de homepage te zijn.

Welke pagina’s zijn het beste bekeken?

Tenslotte bekijk ik voor onze eigen site nog welke pagina’s het beste zijn bekeken. Zo kan ik bijvoorbeeld ook zien welke blogs (welke onderwerpen, welke titels) het beste zijn gelezen en welke pagina’s misschien nog wat extra aandacht verdienen. Heb ik een belangrijke pagina, bijvoorbeeld https://sureconnection.nl/power-up-pakket/, maar wordt die slecht bekeken, dan moet ik hem beter onder de aandacht brengen.

Heb je een webshop, dan kun je ook kijken hoe vaak de winkelmand is bekeken en de afrekenenpagina, in vergelijking met het aantal bestellingen dat je daadwerkelijk hebt ontvangen. Zo weet je of mensen vaak wel iets in de winkelmand gooien, maar vervolgens toch niet bij je kopen. Zo kun je het bestel- en betaalproces nog eens onder de loep nemen en verbeteren. Daar zijn een hoop manieren voor!

Voor onszelf laat ik het daarbij, maar er is nog veel meer mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel mensen er op dit moment naar je site kijken en naar welke pagina(s). Je kunt conversies bekijken, gedragsstromen, hoe laat er wordt gekeken, SEA campagnes volgen, etc. Het is maar net hoe uitgebreid je het wilt maken.

Kortom, wil je weten hoe je site het doet? Gebruik dan Google Analytics en zet die cijfers ook om in het continu verbeteren van je site, want optimalisatie is nooit klaar. Succes!