Hoe de juiste klant zich belangrijk voelt
Koopverhalen en wat de daarvan kunnen leren deel 4
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 11 augustus 2021
Iedereen voelt zich graag belangrijk. Of wil in ieder geval positieve aandacht. Als je iets koopt van iemand, dan is het fijn als je in ruil daarvoor aandacht van de verkoper krijgt. Maar sommige mensen maken het wel erg bont!
Ben je nieuw?
Een tijdje geleden ging ik weer eens eten afhalen bij een foodtruck hier in de buurt. Via buurtkeukens.nl kun je zien wanneer er een foodtruck in de buurt staat. Er is lekker veel variatie en zo eet je nog eens iets anders, ik vind het leuk! Bovendien is het een leuke manier om ondernemers in de horeca te steunen.
Nu was vivelacrepe.nl aan de beurt. We bestelden vooraf in een tijdslot van 10 minuten 2 hartige flammkuche en voor toe een zoete flammkuche en een crepe. Betalen doe je contactloos bij het ophalen.
Gelukkig gingen we ruim op tijd van huis met de auto (het was te ver om te lopen met warm eten) want de straat waar de foodtruck stond bleek afgesloten voor een straatfeest. Even verderop parkeren en een stukje lopen dan. Ons tijdslot was om 18:45 en we melden ons netjes. “Ja, komt eraan!” roept de vrolijke Karen. Ze zijn al voor ons bezig.
Twee dames met een flinke bel witte wijn in de hand en 3 lekker Hilversumse kinderen komen veel te dicht naast me staan. Ik doe een stapje opzij. Nou ja, een flink aantal stappen. “Nora?” roept Karen; ons eten is klaar. “Nora?? Wie is Nora??” kakelen de dames met wijn verschrikt. “Ik. Hallo. Ik ben Nora!” roep ik van een paar meter afstand.
De nieuwsgierigheid is gewekt. “Ooooooooo, ben jij nieuw hier?” vragen ze, wijzend op de stukjes papier met hun naam die met plakband op hun bloesjes zijn geplakt. “Nee, ik woon hier niet”, zeg ik opgelucht. “Maar…maar… dit is een besloten straatfeest!” Ja, en? Mag ik dan geen eten bestellen bij deze foodtruck? “Nee, nee! Die is voor ons!” roepen ze verontwaardigd. Terwijl ik probeer uit te leggen dat ik via een website heb besteld word ik volledig genegeerd en vragen ze met verheven stem aan Karen hoe in godsnaam iemand die niet uit hun straat komt het lef heeft om eten te bestellen bij hun foodtruck. Want zij mochten pas om 19:00 uur eten bestellen en ik krijg al eerder. Het is niet eerlijk!
Die arme Karen en ik wisselen blikken uit. Wat een arrogantie. Om te denken dat je zo exclusief bent dat niemand anders die hele avond iets van Karen mag bestellen. Dat lieve mens staat zich daar al vanaf weet ik hoe laat in het zweet te werken. Tussen 17 en 19 mogen ‘gewone mensen’ eten bestellen en vanaf 19 uur de exclusieve mensen uit deze geweldige straat. Maar dat zint ze dus mooi niet.
Bij het overhandigen van het eten kijkt Karen me verontschuldigend aan. Ik maak een grapje over de exclusieve dames en Karen en ik begrijpen elkaar. Ze zegt dat we altijd welkom zijn en zo voelt het ook echt. ’s Avonds stuur ik haar nog een mailtje dat het eten zo overheerlijk was geweest (was het ook echt) en of het nog een beetje gezellig was in die kakstraat. Weer krijg ik een super vriendelijk mailtje terug. Als ze weer in de buurt zijn ga ik zeker weer!
De juiste klant belangrijk laten voelen
In dit verhaal was de juiste klant dus…ik. Hahaha. Natuurlijk geef ik mezelf een streepje voor boven de zeikerds. Maar doordat Karen ze kort en duidelijk te woord stond en vervolgens een soort verstandhouding met mij had en de juiste woorden gebruikte, voelde ik me door haar toch welkom. En dat was heel fijn. Hoe de andere dames zich voelden weet ik niet.
Moraal van het verhaal is dat het belangrijk is om niet te veel van je tijd en aandacht aan zeikerds te geven, waardoor je minder tijd en aandacht hebt voor klanten die je wel waarderen. Dit is een valkuil waar veel ondernemers in vallen. Iedereen tevreden willen stellen, een goede reputatie willen behouden, iedereen goede service verlenen. Maar vergeet niet dat je fijne klanten, de mensen die je waarderen en bij je terug gaan komen daardoor minder tijd en aandacht van je krijgen. Je hoeft niet iedereen als klant aan te nemen of te houden. Je mag ook best kort en duidelijk afscheid nemen van een zeikerd. Hoe ga jij om met moeilijke klanten?