Een over de streep cadeautje

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   15 oktober 2020

Over de streep cadeau

Een over-de-streep cadeautje is een leuke manier om een geïnteresseerde klant over die dikke, spannende streep van zijn geld uitgeven te trekken.

Wat is een over-de-streep cadeautje?

Bijvoorbeeld, ik zat erover na te denken om bij bol.com Select af te sluiten, maar ik twijfelde nog of ik dat echt nodig en handig vond (ik geef niet zo gemakkelijk geld uit). Het kost een tientje per jaar en ik vond de voordelen niet zo bijzonder, eigenlijk. Dus ik twijfelde.

Die twijfel zagen ze bij bol. Ze kunnen natuurlijk mijn klikgedrag volgen en zien dat ik wel een aantal keer had gekeken naar Select, maar het niet had afgesloten. Ik ontving een email: Als je nu Select afsluit, krijg je een cadeaubon van 7,50. Dan kostte Select mij dus nog maar 2,50! En toen vond ik het blijkbaar interessant genoeg om het af te sluiten.

Dus, ik zat er toch al over na te denken, was het waarschijnlijk toch al van plan, maar met een cadeautje trokken ze me over de streep. Wat kun jij voor je klanten bedenken?

Die 7,50 korting die ze me gaven is trouwens ook in hun voordeel, want met ‘gratis geld’ ga je sneller shoppen, koop je iets wat je anders misschien niet zo snel zou kopen. Lekker psychologisch onderlegd, zo’n cadeautje!

Herhaalaankopen

Door een klant bij een aankoop een korting te geven op de volgende bestelling komen ze eerder bij je terug. Ze gaan nog een keer je website bekijken en kopen waarschijnlijk sneller iets wat ze anders niet per se hadden aangeschaft. En als een klant eenmaal meerdere malen iets bij je heeft gekocht, heb je grotere kans dat ze vaker bij je terugkomen. Je hebt dit waarschijnlijk al eerder gehoord, maar een bestaande klant vasthouden kost een hoop minder tijd en geld dan nieuwe klanten binnenhalen.

Bovendien, als klant is het wel zo fijn als een bedrijf ook echt aandacht aan je schenkt in plaats van alleen maar aan nieuwe klanten! Ik heb er zelf een enorme hekel aan als ik bij een bedrijf waar ik al 10 jaar trouwe klant ben een kortingsactie voor nieuwe klanten zie terwijl ik al een jaar niks van ze gehoord heb. Voel ik me toch een beetje beledigd.

Het voelt voor jou misschien vreemd om korting te geven, maar vergeet niet dat de meeste mensen meer uitgeven dan de korting die jij ze gaf. Dus je verdient het wel weer terug. En bovendien is de kans dus groter dat ze daarna nog een keer terugkomen. Dus het is niet echt een korting, maar echt een investering in een nieuwe, vaste klant.

Relatiegeschenk

Een relatiegeschenk voor bestaande klanten is ook een goed idee om je trouwe afnemers te bedanken en ze bijzonder te laten voelen. Hoe leuk is het als een bedrijf je zomaar een cadeautje stuurt omdat ze je waarderen? En dat daar dan dus niks tegenover staat. Niet korting bij een aankoop, niet een cadeautje bij je volgende bestelling, maar gewoon, zomaar, een cadeautje.

Zorg er dan trouwens wel voor dat dat cadeautje ook echt bij ze past. Anders sla je de plank alsnog mis en geef jij voor niks geld uit. Met een goed en uitgebreid klantenbestand kun je de interesses van je klanten bijhouden en iets kiezen dat bij ze past. Komt het cadeautje uit je eigen toko, zorg er dan wel voor dat die klant het niet net heeft gekocht, dat staat zo lullig.

Loyaliteitsprogramma’s

Ook spaarkaarten blijven onverminderd populair. Zonder die spaarkaart zullen de meesten ook wel komen, maar er blijft toch een leuk gevoel hangen bij ‘zegeltjes sparen’, of stickertjes, of punten. De beloning aan het eind van de rit hoeft niet eens iets heel bijzonders te zijn. Bijvoorbeeld 5 euro korting of zo kan prima. Gaan mensen toch weer gemakkelijk die ene aankoop doen waar ze al een tijdje over twijfelden.

Bedenk wel: zou jij dit ook willen ontvangen? Tover je er een glimlach mee op de gezichten van je klanten? Doen! Het cadeautje moet wel echt oprecht zijn en je hoeft het echt niet aan iedereen te geven. Alleen aan de klanten die je ook daadwerkelijk terug zou willen zien.

Persoonlijk word ik chagrijnig van kortingsacties op producten die ik nét heb besteld of dat ik een relatief kleine korting krijg als ik het binnen 2 weken bijvoorbeeld weer bestel. Nee dank je! Als ik bijvoorbeeld net bij een online drogist voor 80 euro heb besteld (ik sla 1x in de zoveel tijd voorraad in als er mooie kortingsacties zijn), en 2 dagen later krijg ik een nieuwsbrief dat ik bij mijn volgende bestelling een gratis handzeep van 1 euro krijg als ik binnen 2 weken weer bestel. Nou sorry hoor, daar zakt mijn broek echt van af! Hun klantensysteem is niet goed op orde. Ze zien niet wie er net veel heeft besteld en hoe vaak.

Een betere vind ik de site voor dierenvoeding. Dan krijg ik zoveel tijd na het bestellen van voer (zij zien hoe vaak ik dat gemiddeld bestel) een mailtje: is het al op? Bestel deze week en krijg… Korting, of een cadeautje of wat dan ook. Dat vind ik leuk! Een soort reminder voor een herhaalaankoop. Heerlijk! Bedrijven waar ik na een aankoop nooit meer iets van hoor vind ik maar raar.

Moet ik wel korting geven?

Misschien vind jij het een lastig idee om je klant korting te geven. Zo moet je het eigenlijk ook niet per se zien. Wij delen de mening van velen dat je geen korting op je product of dienst zou moeten geven met als enige reden omdat je desperate bent dat iemand het koopt. Want dan zeg je eigenlijk dat je product of dienst de originele prijs dus niet waard is. Wat wij veel fijner vinden is om een klant meer te bieden voor de originele prijs. Wat extra advies, wat extra hulp, extra werkzaamheden niet berekenen; zo geven we graag cadeautjes, maar worden we wel eerlijk betaald voor ons werk en onze kennis en ervaring.

In plaats van kortingen of cadeautjes blijven goede service en een goed product of dienst natuurlijk het belangrijkste. Maar het gevoel gewaardeerd te worden doet mij toch terugkomen, dus ruimte zat voor leuke ideeën!

Wat kun je zelf allemaal bedenken voor je eigen bedrijf? Wil je het delen? We zijn benieuwd!