Een doelgroepbepaling: iets dat ieder bedrijf zou moeten doen

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   14 juli 2016

Iedere ondernemer moet op een gegeven moment bepalen wie tot de doelgroep van zijn bedrijf behoort. We horen veel ondernemers zeggen dat ‘iedereen’ tot zijn doelgroep behoort. Maar dat is helaas niet realistisch. En ook niet verstandig.

Stel, je bent bakker en je hebt een bakkerij met daarbij een lunchroom. Dan denk jij: ‘iedereen kan binnenlopen en dus is iedereen mijn doelgroep’. Maar dat is niet waar. Je doelgroep bestaat in dit geval uit volwassen mensen uit de directe omgeving die brood kopen bij de bakker en niet bij de supermarkt. Dat betekent niet dat er niet af en toe een jongetje binnenloopt om een zak krentenbollen te kopen. Of dat er geen fietsers neerstrijken van 30 km verderop die op dagtocht zijn. Maar die zijn niet je doelgroep.

Stel, je verkoopt online beautyproducten. Dan denk jij: ‘iedereen kan online bestellen, dus iedereen is mijn doelgroep’. Maar in dit geval is je doelgroep vrouwen van 25-65 jaar met een goed inkomen. Mannen kopen namelijk geen beautyproducten bij jou. Ja, misschien voor een verjaardag eens een keer, maar dat maakt ze nog niet jouw doelgroep. Vrouwen met een beperkt inkomen kopen hun beautyproducten doorgaans niet online, maar bij de Hema of de Kruidvat. Er zal af en toe een uitzondering zijn, natuurlijk, maar dat maakt ze nog niet jouw doelgroep.

Je doelgroep is de groep waar je je focus, marketingbudget en boodschap op richt. De mensen die je aanspreekt, die je vertelt waarom ze bij jou moeten komen.
Een zak chips voorzien van speelse letters en speelse plaatjes? Daarmee spreek je kinderen aan, maar die bepalen niet wat er wordt gekocht. Beter kun je de ouders aanspreken met een verpakking die er lekker maar misschien ook verantwoord uitziet.

De bakker kan ervoor kiezen zich te richten op de directe omgeving. Zo hoeft hij geen advertentie af te nemen in de lokale krant, want die wordt bijna niet gelezen en is al helemaal geen manier voor mensen om te zoeken naar een bakker. Hoe zoek je een bakker? Daar loop je gewoon langs, of je krijgt een folder in de bus, of je zoekt op internet naar de dichtstbijzijnde lunchroom. De bakker kan zich met een goede doelgroepbepaling precies gaan richten op die mensen. Waar zijn ze te vinden? Vlakbij! Hoe vinden ze mij? Op het internet of door langs te lopen. Dus ik zorg ervoor dat ik een goede, vindbare website heb met goede reviews op Google en een mooie, open etalage.
Ik kan mij onderscheiden door ruime openingstijden, een bijzonder aanbod en de hele dag brood op voorraad te hebben.

De eigenaar van de webwinkel kan, behalve het realiseren van een hele goede, vindbare, gebruiksvriendelijke website, goed bekijken waar haar doelgroep zich bevindt en hoe zij die het beste bereikt. Deze doelgroep bevindt zich door het hele land, maar wat lezen ze, kijken ze, waar halen ze hun informatie vandaan, van welke social media maken ze gebruik, etc? Met alleen een goede website ben je er nog lang niet; je moet weten waar de mensen zich bevinden die jij wilt vertellen over je webwinkel.

Met een goede doelgroepbepaling kun je je middelen, acties en energie dus veel gerichter inzetten. Je doelgroep voelt zich aangesproken, op de juiste manier en via de juiste kanalen. Je creëert duidelijkheid over je bedrijf en verspilt geen geld en energie aan het bereiken van mensen waarvan de kans dat ze klant bij jou worden maar heel klein is. Natuurlijk is iedereen welkom, maar niet iedereen is je doelgroep.