NU is het moment om je website bij te werken

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   16 augustus 2016

Anderhalf jaar geleden, toen ik nog hele korte blogteksten schreef, schreef ik een keer dit:

TIP: WERK REGELMATIG JE WEBSITE BIJ

Je eigen website bijwerken: een klusje dat vaak blijft liggen maar toch heel belangrijk is.

Misschien had je al heel lang een bedrijf zonder website, had je bedacht dat het toch wel
belangrijk was om er een te laten maken, staat je site eindelijk, en ga je lekker verder met
andere zaken voor je klanten. Maar vergeet jezelf niet!
Veel mensen hebben een blog op hun site, wijzelf nu ook, of plaatsen regelmatig interessante artikelen. Maar als je dat niet hebt, dan verstoft je website vaak na een tijdje en dat is zonde!

Ook als je wel een blog hebt, is het belangrijk je eigen site regelmatig onder de loep te nemen: wat kan er nog toegevoegd worden, wat moet er juist uit, welke informatie is verouderd en moet aangepast worden, is mijn portfolio up to date?
Allemaal zaken die je website fris en relevant houden. En goed vindbaar! Relevante up-to-date informatie is ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je website.

Zie je het zelf allemaal even niet meer? Laat dan iemand anders eens naar je website kijken
en feedback geven. Vraag ons gerust! We geven je feedback, frisse inzichten en concreet advies waar je mee verder kan.
Maar je eigen partner, kinderen of buurvrouw vragen geeft je ook al vaak een hoop nieuwe ideeën. Dus, als je even een rustige middag hebt: ga je eigen website eens even goed aanpakken! Succes en veel plezier.

Zelf kijken we regelmatig naar onze website, www.shoreconnection.nl. We plaatsen blogteksten (mag wel iets vaker), werken de portfolio bij (mag ook wel iets vaker, maar ja, druk met die opdrachten, hè), kijken of de teksten nog kloppen, of de pagina over onze diensten nog aansluit bij wat we ook daadwerkelijk doen. En we updaten natuurlijk ook regelmatig WordPress en de plugins, iets dat ik voor al onze klanten doe.

Maar recentelijk is een langlopende frustratie van Lisa over hoe onze huidige portfolio eruit ziet en een langlopende frustratie van mij of het slecht functioneren van onze WPML plugin, uitgemond in een lang gesprek in het bos bij Lage Vuursche. Er zijn namelijk een aantal diensten die wij aanbieden die niet meer zo natuurlijk voelen. We hebben goed gekeken naar wat er op een natuurlijke wijze op ons afkomt (voor mij zijn dat vooral schrijfklussen: webteksten, artikelen, vertalingen) en wat we zouden willen (Lisa wil nóg meer grafisch ontwerp doen; dat vindt ze toch het leukste én ze is er steengoed in).

We hebben besloten onze website drastisch om te gooien! Nu we bijna 2 jaar fulltime bezig zijn met Shore Connection hebben we een heleboel geleerd, hele diverse klussen gedaan, weten we beter waar onze kracht ligt en ook wat we minder leuk vinden. We gaan onze website aanpassen aan hoe Shore Connection nu voor ons voelt, waar het staat en waar we willen dat het heen gaat. Spannend hè?

De template is inmiddels uitgezocht. Dat is altijd een leuk proces. In het WordPress theme forest, wat ook echt voelt als een bos, staan duizenden thema’s. Met een geoefend oog maakten we een short list (onze short list was heel erg kort) en het nieuwe thema was snel gekozen. Dan begint de invulling: eerst een opzet van de elementen van de homepage en zaken die we belangrijk vinden voor de site. Een opzet van het menu (dat ik vervolgens vrolijk wegknikkerde door een foutje te maken met de vertaling) en het opbouwen van de elementen. Gelukkig denken Lisa en ik hetzelfde over een heleboel zaken, dat maakt het wel zo gemakkelijk, alhoewel zij eindverantwoordelijk is voor het beeld en ik voor de teksten.

Soms zuchten we over de hoeveelheid (onbetaald) werk die we onszelf hiermee op de hals halen – werken aan je eigen uitingen voelt vaak alsof je het ‘erbij’ doet – maar we zijn ons er bewust van hoe belangrijk het is om ons verhaal goed over te brengen bij onze (potentiële) klanten. Wat wij onze klanten vertellen, moeten we tenslotte zelf ook doen! En de tijd die we erin steken is natuurlijk ook weer een investering om duidelijker te zijn naar potentiële klanten en zo hopelijk nóg meer leuke opdrachten binnen te halen.

Wij werken nog even stevig door. We houden jullie op de hoogte van de lancering.
En hopelijk geeft onze actie jullie ook inspiratie om even goed naar je website te kijken of alles nog klopt en goed voelt. Succes!

foto c) Barry Schultz