Zetten jouw teksten aan tot actie?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   31 augustus 2022

Een CTA – Call To Action – is niet moeilijk, dwingend of eng. In principe. Je hoeft een CTA alleen maar te zien als een ‘de beste volgende stap’ knop. Met die mindset valt alles op zijn plaats. Laten we kijken hoe we een CTA het beste kunnen inzetten en invullen.

Hier herken ik me in

Pak de Over Mij pagina van je website er eens bij. Vertel je daar alleen dat je samenwoont met je man en twee katten in Haarlem en wat je 25 jaar geleden voor opleiding hebt gedaan?
Wake-up call: dat boeit niemand.

Vertel je op je dienstenpagina heel droog wat je dienst inhoudt en was dat het? Niet doen!

Met de tekst van een pagina op je website wil je de lezer laten denken:

  1. Hier herken ik me in / dit is mijn probleem / dit zoek ik
  2. Dit wil ik van deze persoon/dit bedrijf;
  3. En nu?

Het punt van een CTA – de Call To Action – is om die laatste vraag aan te pakken.

Je hebt iemand enthousiast gemaakt, ze hebben er zin in, of zijn overtuigd dat wat jij biedt precies is wat ze nodig hebben.

En dan, met hooggespannen verwachtingen gaan hun ogen naar de opvallende knop die je onder de tekst hebt gezet…

Lees meer, staat er. Of nog erger: contact.

En weg is het enthousiasme. Daar heb ik helemaal geen zin in, denkt de lezer.

De beste volgende stap

CTA: toevoegen aan winkelwagen

CTA: toevoegen aan winkelwagen

Wat je lezer wil is een instructie, een beste-volgende-stap-knop.

Bijvoorbeeld: In een webshop heb je een product gevonden dat je zocht. Of waarvan je niet eens wist dat het bestond! Maar wat een fijn product. Deze milieuvriendelijke wasdoekjes / deze boervriendelijke koffie / deze siliconenvrije shampoo wil je hebben!

Wat als er na de omschrijving niks stond? Dat zou toch raar zijn?! Daarom staat er: voeg toe aan winkelmand. Of winkelmand. Of mand. En daarna, als je het zeker weet en uitgewinkeld bent, staat er Afrekenen.

Tussenstap voor twijfelaars

CTA: tussenstap voor twijfelaars

CTA: tussenstap voor twijfelaars

Daarmee komen we op nog een interessante functie van de CTA: de tussenstap. Dus eerst winkelmand en daarna pas afrekenen. Iemand die voor het eerst koud op je site komt gaat hoogstwaarschijnlijk niet zomaar op contact klikken. Die wil er nog even over nadenken. Jouw site vergelijken met nog 2 anderen om de juiste keuze te maken. Kijken of het ergens anders goedkoper of met betere service kan.

Voor die mensen kun je een CTA ook inzetten als tussenstap. Bied iets aan waardoor ze je beter leren kennen. Denk aan een weggever waarin je meer kennis deelt, een whitepaper over je werkwijze, een testversie die je op kan sturen, een boekje met artikelen die in de pers zijn verschenen over je product, een stappenplan of lijstje waarmee je gratis tips deelt, of een video waarin je enthousiast over je werk vertelt. Wat kun jij nog meer bedenken?

Afwisseling

CTA: afwisseling

CTA: afwisseling

Op alle webpagina’s uit je hoofdmenu kun je zo’n knop kwijt. En niet steeds dezelfde graag, wissel het een beetje af. Natuurmonumenten heeft bijvoorbeeld alle volgende CTAs gebruikt op 1 pagina over heideroutes:

Bekijk de routes
Vraag het routeboekje aan
Vraag het gratis routeboekje aan
Excursies op de heide
Bekijk de route
Bekijk 10 typische heidesoorten
Bekijk de wandelroute

Oké, je hebt gelijk, dat is allemaal dezelfde CTA maar dan anders verwoord.
Je moet natuurlijk ook niet maar één CTA bedenken en die alleen maar gebruiken. Bedenk wat de beste volgende stap is na de gelezen tekst en maak daar een vervolgstap voor.

Tekst om de knop heen

CTA: tekst om de knop heen

CTA: tekst om de knop heen

Zet je zo’n knop bijvoorbeeld in de openingsfoto bovenaan je pagina? Dan moet er natuurlijk wel tekst omheen. Anders hangt daar zo’n eenzame knop zonder context.

Met een korte zin in een groot lettertype geef je aan: wat levert het op voor de lezer?

Met een iets langere subzin in kleiner font geef je aan hoe jij dat gaat regelen voor ze of licht je de eerste zin toe.

Met een knop die duidelijk aangeeft wat de beste volgende stap is zet je de lezer aan tot actie.

En zo “simpel” is het. Nou nog doen.

Over nou nog doen gesproken

Was je nu van plan om eens op mijn site sureconnection.nl te gaan kijken hoe ik dat heb gedaan? Nog even wachten. Op dit moment is het eind augustus 2022 en ben ik volop bezig met een diepe duik in de CTA. Als ik daarmee klaar ben, ga ik onze site helemaal aanpakken en aapassen.

Heel benieuwd wat eruit gaat komen. Ik hou je op de hoogte!