Website stap 4: wat zie je niet?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   14 mei 2019

De vorige keer schreven we over alle zaken die je wél ziet op je site: de content. Die is natuurlijk super belangrijk voor je site, zo niet het belangrijkste. Maar aan de “achterkant” van een site gebeurt nog zoveel meer!

Wat zijn de onderdelen van een goede website die je niet ziet? We vertellen je er graag meer over.

Hosting

Wat je bezoekers en klanten niet zien, en waar jij je niet druk over zou moeten maken, is de hosting van je website. Het kiezen van een goede host is erg belangrijk. Het is een van de eerste stappen die we zetten.

Er zijn echt zo ontzettend veel hostingpartijen om uit te kiezen! En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Kun je niet kiezen? Vraag aan een aantal mensen bij welke host zij zitten, of ze daar tevreden zijn, en vraag naar positieve en negatieve ervaringen. Bekijk vervolgens de site van de host uitgebreid (let niet te veel op hoe de site eruit ziet, die zijn vaak wat ouderwets) en maak je keuze. Ben je uiteindelijk niet tevreden met de host, dan ben je, afhankelijk van je abonnement, zo overgestapt.

Hier zijn een aantal punten waar je op moet letten bij het kiezen van je host:

  1. Is de host betrouwbaar?
    Bestaan ze al een tijd, hebben ze een goed team, zijn er positieve reviews over ze te vinden op internet, is de informatie op de site volledig en gemakkelijk te vinden? Kortom, komen ze betrouwbaar over?
  2. Zijn ze bereikbaar? Het liefst kies je voor een host die goed bereikbaar is, bij voorkeur 24/7. Als jij op vrijdag om 17:55 uur nog even snel een nieuwtje op je site zet en opeens ligt je site er om een of andere reden uit, is je host dan bereikbaar om te kijken wat er aan de hand is?
  3. Heeft het team de kennis in huis om jou te helpen? Heb jij bijvoorbeeld een WordPress site, dan is het handig als je host ook kennis heeft van WordPress. Sommige hosts hebben een speciaal WordPress pakket met allerlei extra’s.
  4. Zijn hun servers betrouwbaar? Via de website van UptimeRobot.com kun je bijhouden hoe vaak je website uit de lucht is en voor hoe lang. Je krijgt daar overigens ook een melding van, wat heel fijn is. Is je website vaak uit de lucht? Trek dan zeker even aan de bel bij je host, want dat is natuurlijk niet goed! Goede servers dragen ook bij aan de snelheid van je website, wat weer bijdraagt aan je Google ranking.
  5. Een SSL-certificaat is essentieel tegenwoordig. Geen website kan meer zonder! Kijk bij de host of ze een gratis SSL certificaat aanbieden of anders wat het kost.
  6. Check hoe vaak de host een complete backup van je website maakt. Als het goed is zorgt degene die het onderhoud van je website regelt voor een backup, en zelf kun je die ook maken (handmatig of automatisch), maar ik ben van mening dat een host minimaal 1x per dag een backup moet draaien. Check dit goed en geef het door aan degene die het onderhoud doet.
  7. Tenslotte de kosten van de hosting: op zich lopen hostingkosten niet zo extreem ver uiteen. Het laagste is zo’n beetje 3 euro per maand en het hoogste 10 euro per maand, maar ik denk dat je zo rond de 5-7 euro per maand het beste zit.

Voor het geld hoef je het dus niet te laten. Zorg er liever voor dat je bij een goede host zit die aan alle bovenstaande eisen voldoet. Je hebt niks aan een goedkope host die nooit opneemt en slechte service biedt. Is je site vaak down door onbetrouwbare servers, dan kost je dat meer geld dan die paar tientjes die je jezelf op jaarbasis bespaart.

Plugins

Wat je ook niet ziet, maar zeker wel merkt, zijn plugins. Althans, niet ziet… je ziet de functies van sommige plugins natuurlijk wel.

Er zijn een aantal plugins die wij standaard gebruiken , zoals:

– Monsterinsights voor Google Analytics;

– Yoast voor SEO;

– WP Smush voor afbeeldingen;

– Wordfence voor de beveiliging;

– WP Rollback voor als er iets mis gaat.

De rest van de plugins hangen af van de functies die je wilt op de website, zoals een popup, een contactformulier, een betaalsysteem, etc. Voor bijna alles is wel een plugin te vinden. Plugins zijn zeker een factor voor de veiligheid en snelheid van de site, maar als je iemand hebt die er kennis van heeft en er verantwoord mee omgaat, dan zijn plugins een positieve bijdrage aan het goed functioneren en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

SEO/Vindbaarheid

De bezoeker van je website moet helemaal niks kunnen merken aan alles wat jij hebt gedaan aan de vindbaarheid van je site, behalve natuurlijk dat je site gemakkelijk is gevonden en jouw website in de top resultaten stond van de zoekopdracht.

Er zijn verschillende manier waarop een bezoeker op je website terecht komt:

– Direct: ze typen de url van de website in in de browser, bijvoorbeeld naar aanleiding van een visitekaartje, advertentie, of een referentie van iemand.

Houd je url zo simpel mogelijk, zo hoeven mensen niet te onthouden wat je webadres ook alweer was. Goed vindbaar zijn helpt hier wel weer mee, natuurlijk.

– Via social media: zorg ervoor dat je in je social media berichten altijd een link naar je website vermeld, indien mogelijk naar de bijbehorende landingspagina.

– Referrals: staan er backlinks op andere websites? Dit is een heel belangrijk onderdeel van SEO. Doe dit echter niet lukraak! SEO is een belangrijk onderdeel van iedere website en het is belangrijk hier goede kennis van te hebben. Lees je in of laat het doen door iemand anders.

– Organisch: dit zijn hits naar aanleiding van zoekresultaten.

Onderhoud/Veiligheid

Ook onderhoud voor die veiligheid van je site is een steeds belangrijker wordend onderdeel van het hebben van een website. In mijn ogen wordt dit nog te vaak onderschat.

Vergeleken met vroeger worden er veel meer websites gehackt omdat ze gecompliceerder in elkaar zitten en vaak bestaan uit meerdere losse onderdelen en stukjes software, zoals bij WordPress. Het is ontzettend belangrijk om je site up-to-date te houden. Afhankelijk van de complexiteit van jouw website en je kennis van onderhoud kun je het zelf doen of uitbesteden. Lees hier meer over website onderhoud.

Psychologie achter websitemarketing

En dan tenslotte, wat je ook niet ziet, maar wat wel van grote invloed is op je site: de psychologie over websitemarketing. Er zijn vele boeken en artikelen geschreven over hoe mensen naar een site kijken, waar ze naar op zoek zijn, hoe je de bezoeker het beste kunt bedienen en wat de beste user experience is. Als je hier wat vanaf weet, dan kun je de bezoeker een prettige, gerichte gebruikerservaring bieden waardoor ze terug zullen komen en je site zullen aanraden aan anderen.

Zo, hopelijk ben je zo meer te weten gekomen over wat er, naast content, nog meer allemaal komt kijken bij een complete website. Heb je nog vragen of zoek je hulp, email dan naar info@sureconnection.nl