Wat zijn jouw 3 vragen?
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 17 november 2022
Als je op een website komt, zoek je antwoord op een vraag. Hoe laat gaan ze open vandaag? Wat staat er op het menu? Wat kost een verzekering bij dit bedrijf?
Als iemand op jouw website komt, heeft hij ook een vraag. Misschien wel drie! Welke zijn dat en hoe zorg je ervoor dat je bezoeker zo snel mogelijk het antwoord vindt? Laten we het daar eens over hebben.
De klantreis
Als ik webteksten schrijf voor een klant, heb ik een heleboel input nodig. Niet alleen de pure, droge info die we willen overbrengen en de tone-of-voice waarmee we de lezer enthousiast maken, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van de teksten is belangrijk.
Een websitebezoeker wil binnen 3 tellen weten of hij op de goede site zit. Ik zoek een betrouwbare advocaat. Ga ik die hier vinden? Ik wil gezellig uiteten in de buurt. Is dit wat? Ik wil een beetje trendy kleding kopen. Kan dat hier?
Als je bezoeker blijft hangen – en dus niet omdraait en linea recta je digitale winkel uitloopt – dan begint de klantreis. En die moet lopen vanaf de interesse van je potentiële klant tot aan een aankoop.
De 3 vragen van mijn bezoekers zijn: Wat we kunnen, wat we kosten en wat we eerder gedaan hebben – Cindy Rombout, mede-eigenaar bij creatief marketingbureau Fiom & Co
Schrijf niet in het wilde weg
Gewoon maar wat info schrijven over je producten of diensten en die ergens op de site ploppen gaat niet werken. Dat is geen reis, dat is een avondje op een hard bed in een goedkoop hotel zonder badkamerdeur naast een disco. Je weet niet waar je het zoeken moet en wil zo snel mogelijk weg.
Een plekkie (website) waar je je welkom voelt, de medewerkers vertrouwt en een fijn gevoel krijgt, daar wil je blijven.
Door ervoor te zorgen dat je bezoeker de info die hij zoekt snel en gemakkelijk kan vinden, maak je de reis prettig en kalmerend. Niet iemand driftig rond laten klikken op zoek naar je telefoonnummer (omdat je niet gestoord wilt worden), je locatie slecht aangeven (we zitten achter de oude Hema) en fotovrees hebben (je klant wil weten met wie hij werkt).
Hou de 3 belangrijkste vragen van je klant in gedachten en zet die in als plekken die je klant geruststellen en een tevreden gevoel geven.
‘Waarom wil ik bij deze persoon’, ‘Wat heeft zij te bieden aan expertise’, ‘Spreekt de vorm/stijl van het werk mij aan’. Marjolein Luiken, ervaring infographic designer.
Volgens mij zijn betere vragen: wat is het/waarom wil ik dit? Wat is haar stijl/wat heeft ze al gemaakt? Wat kost het ongeveer en wat is het proces? – Nora Schultz, eigenwijze bemoeial
Overtuigend en enthousiasmerend schrijven is ook een vak
Informatie hoeft niet saai te zijn.
In plaats van ‘Kattenbak. 30x40x50. Grijs.’ want dat wil iemand weten – kun je ook schrijven wat de voordelen van deze bak zijn en hoe jij en je prinsesje dat gaan ervaren. ‘De ruime kattenbak van 30×40 cm is 50cm hoog en geeft je prinsesje dus lekker de ruimte om haar ding te doen. Je kunt hem gemakkelijk kwijt zodat hij niet in de weg staat en het speciale filter maakt hem geschikt voor iedere ruimte. Met zijn moderne grijze kleur past hij in elk interieur.’
Zoiets. Je snapt het wel. De vragen worden beantwoord, maar je geeft ook een stukje beleving mee.
Om iemand een aankoop te laten doen op je site of in je shop heb je verschillende dingen nodig, zoals betrouwbaarheid, complete info én overtuigingskracht.
Van lange lappen slaapverwekkende informatie is nog nooit iemand enthousiast geworden.
Mijn belangrijkste vragen 1“wat doet ze eigenlijk”, “o dat ziet er leuk uit, zou dat een invulling voor onze school/museum/bibliotheek/vereniging/organisatie kunnen zijn?
2 “kunnen we het betalen om haar te laten komen”?
3 “hoe hebben andere deelnemers/organisatie het gevonden?Philo Mertens, Print & Pattern Designer
Dus
Bedenk de 3 belangrijkste vragen van je bezoeker, richt de klantreis zo prettig mogelijk in en voeg warmte toe aan je site.
Hoe is het met jouw site gesteld? Tijd om er samen mee aan de slag te gaan?