Tips voor pakkende websiteteksten
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 18 juni 2019
Met goede websiteteksten grijp je meteen de aandacht van de lezer. Ze belanden op je websitepagina en hebben maar een paar seconden nodig om te beslissen of dit is waar ze naar op zoek waren. Zo niet, of snappen ze niet wat jij probeert te vertellen, dan zijn ze weg.
Hoe houdt je een lezer vast op je site en waarom zijn goede webteksten zo belangrijk? Met onderstaande tips willen we je op weg helpen.
Helemaal opnieuw beginnen
Zoals je in de vorige blog hebt kunnen lezen hebben wij een geheel nieuwe website voor onszelf gemaakt. We wilden onze bedrijfsnaam aanpassen van Shore Connection (internationale kusten verbinden) naar Sure Connection (een echte verbinding met je klanten) en daar vloeide een nieuw logo, een nieuwe huisstijl, nieuwe branding en een nieuwe website uit voort.
Omdat we onze boodschap hebben aangescherpt naar design en content voor online en offline uitingen om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten, hebben we besloten de teksten voor de nieuwe site grotendeels te herschrijven. Ik natuurlijk blij!
Ook wilden we onze diensten uitgebreid omschrijven en pakketten samenstellen, dus de nieuwe site bestaat uit behoorlijk wat nieuwe pagina’s!
Met pakkende teksten willen we de lezer informeren en enthousiasmeren. Door ons enthousiasme voor onze diensten en pakketten te delen, hopen we dat er veel enthousiaste ondernemers gebruik van onze super powers gaan maken zodat we de zichtbaarheid van hun bedrijf kunnen vergroten. Dat leidt tot meer klanten, meer omzet en een blije ondernemer!
Waarom zijn goede webteksten belangrijk?
Goede webteksten zijn belangrijk om verschillende redenen.
- Je maakt je boodschap helder voor je lezers maar ook voor jezelf;
- Je informeert de lezer met een duidelijke structuur en prettige, duidelijke teksten;
- Je houdt de lezer met goede teksten langer op je site. Ze vinden het prettig om je teksten en verhalen te lezen en bezoeken meerdere pagina’s;
- Al het bovenstaande leidt tot een hogere plaats in de zoekresultaten van Google (SEO).
Tips voor goede website teksten
1. Deel wat zo bijzonder aan jou is.
Vertel op je site niet hetzelfde verhaal als alle anderen in jouw branche al doen. Bied je bijvoorbeeld diensten of producten aan die anderen ook aanbieden, neem dan niet klakkeloos de teksten over van de site van de producent, maar gebruik je eigen stem en omschrijving voor je website. Hierdoor wordt je bedrijf herkenbaar en uniek.
Weet je niet zo goed wat je bedrijf herkenbaar en uniek maakt? Vraag het aan anderen! Ook dingen die jij heel normaal vindt (de volgende dag leveren, open communicatie, betrouwbaarheid) moet je zeker noemen op je site, want misschien vind jij het wel heel gewoon, maar dat is het vaak niet. En je klant wil het toch even horen. Probeer een positieve band met je lezer te creëren.
2. Wees echter ook niet té creatief met je teksten.
Gebruik herkenbare taal die je lezer snel begrijpt. Er moet geen groot vraagteken boven zijn of haar hoofd hangen. Gangbare woorden gebruiken, bijvoorbeeld voor de paginatitels, is ook belangrijk voor bijvoorbeeld Google, dat die snapt waar het over gaat en je site zo goed kan indexeren.
Gebruik kopjes op je pagina’s om de lezer te begeleiden naar de informatie die hij zoekt. En gebruik je steekwoorden (zie tip nummer 3 hieronder) in de kopjes zodat Google weer snapt waar het over gaat.
3. Maak een lijst met steekwoorden
die je op je hele site of op een bepaalde pagina wilt gebruiken. Dit kunnen informatieve woorden zijn, maar het kunnen ook omschrijvende woorden zijn, zoals krachtig, super en trots.
Met de informatieve woorden ben je gemakkelijker te vinden via Google, dus voor je organische zoekresultaten. Hiervoor bestaan verschillende tools, om te zien welke woorden voor jou handig zijn om te gebruiken en waar bijvoorbeeld veel op gezocht wordt. Maar ook hoeveel concurrentie je hebt op die zoekwoorden.
De keywords moeten echter vooral een leidraad voor je teksten zijn. Waar wil je je lezer allemaal iets over vertellen? Over welke onderwerpen hebben zij behoefte aan informatie? Zie je webteksten ook als antwoorden op de vragen van je potentiele en bestaande klanten.
Met de tweede set keywords, de omschrijvende woorden, breng je gevoel in je teksten, zodat het niet alleen maar gortdroge informatie wordt waar de lezer van in slaap valt. Maak je lezer enthousiast en je dienst of product onmisbaar!
4. Wat doe je nou eigenlijk?
Zorg ervoor dat op iedere (hoofd)pagina meteen duidelijk is wat je nou precies doet! Dit kun je doen door middel van een goed logo met een pakkende payoff, maar nog beter is een hele goede kop en subtitel. Schrijf alsjeblieft geen ‘Welkom op de site van…’ Dat is zo vreselijk zonde van de ruimte!
Wij hadden er zelf ook last van, hoor. Hebben we een hele website volgeschreven, met allerlei informatieve keywords, pagina’s vol uitleg, veel enthousiasme en als hoofdwoord “zichtbaarheid”.
Dus onze kop op de homepage (die maken we altijd als laatste, want dan heb je inmiddels je boodschap het duidelijkste):
Vergroot de zichtbaarheid van je bedrijf.
Zegt Chantal, die ons voorzag van onmisbare en hele waardevolle feedback: “Dat is het resultaat. Maar ik zie nog steeds niet wat jullie nou precies doen.” Oei. Vandaar de subtitel: Design & Content voor online en offline uitingen. Bedankt, Chantal!
5. Goede call-to-action
Een call-to-action is een knop (of een link) met een aanwijzing voor iets dat je wilt dat de lezer vervolgens doet. Schrijf je in, neem contact op, vraag een offerte aan, download de gratis weggever. Het is letterlijk een oproep tot een actie.
Schrijf hier niet “Lees meer”, maar “Lees meer over het Power up pakket”. Mensen lezen steeds meer scannend een site, dus zoeken ze even snel waar ze dat gratis ebook van je kunnen downloaden. Zet dan op de knop precies waar die button voor is, waar je ze naartoe stuurt.
Zet op je homepage op het bovenste deel van je site (above the fold) je allerbelangrijkste call-to-action. En niet overdrijven met de call-to-action knoppen; contact staat tenslotte ook altijd nog op de meeste logische plek (achteraan) in je menu.
6. Herhaal je meest belangrijke aanbod 3x
Mensen lezen je website niet als een boek van voor naar achteren. En bovendien werkt herhaling sterk als iemand snel leest of gemakkelijk wordt afgeleid, zoals zo’n beetje iedereen tegenwoordig.
Herhaal daarom je belangrijkste aanbod, zoals je beste workshop, je gratis weggever waarmee je mensen op je mailinglijst krijgt, of je Power Up pakket zeker drie keer op je site. Zodat mensen het gemakkelijk kunnen vinden, maar ook omdat het door herhaling bij ze blijft hangen dat jij dat aanbiedt.
7. Lees alles nog eens na.
Lees, nadat je je hele website hebt volgeschreven, je hele site nog een keer na. Kijk of je overal dezelfde toon aanhoudt, of het ergens nog duidelijker of enthousiaster kan, of je ergens nog kunt doorverwijzen naar een andere pagina (handig voor je lezer en goed voor de SEO).
Laat vervolgens anderen je site lezen voordat je live gaat. Is het voor een leek ook duidelijk? Het lastige is dat jij zelf je product of dienst natuurlijk van binnen en van buiten kent, maar de lezer waarschijnlijk niet! Door te testen kun je kijken waar het nóg duidelijker kan.
8. Blijf aanscherpen.
Door via de Google Analytics te kijken welke pagina’s het beste bekeken worden, maar ook waar het bouncepercentage hoog is, kun je je pagina’s aan blijven scherpen. Lees regelmatig je belangrijkste landingspagina’s nog eens door om te kijken of de informatie nog up-to-date is.
Heb je een omvangrijke site? Dan is een zoekfunctie ook heel handig voor de bezoeker, om de gewenste informatie waar hij voor op je website komt snel te kunnen vinden. Vervolgens kun jij die zoekwoorden van je lezers weer gebruiken om je site aan te scherpen, aangezien je weet waar veel op gezocht wordt. Deze informatie kun je dan nog duidelijker weergeven.
Samenwerken aan je webteksten
Hopelijk heb je veel aan bovenstaande tips. Mis je nog wat? Laat het me weten! Heb je een vraag? Stel die gerust!
Mocht je zelf aan de slag willen met je webteksten: veel succes en plezier! Kijk vooral af bij andere sites. Houd je, zoals veel mensen, niet van schrijven? Ik wel! Neem gerust contact met me op om te kijken hoe we kunnen samenwerken om jouw webteksten pakkend, enthousiast en onvergetelijk te maken!
Goede webteksten zijn een onderdeel van het Power Up pakket.