Een nieuw logo, het hoe en waarom

Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection   •   25 juni 2019

Nieuw logo, hoe en waarom

Je groeit en verandert als ondernemer. Je aanbod ontwikkelt zich, je past je doelgroep aan naar je ervaringen, je groeit ook als persoon. Dus je logo en huisstijl veranderen met je mee. Waarschijnlijk moeten eigenlijk al je uitingen anders! Wij hebben zelf ook een nieuw logo, onder andere. Hoe pakten wij dat aan en wat komt er allemaal kijken bij een nieuw logo?

Wanneer is het tijd voor een nieuw logo?

Wij waren weer eens aan het praten over onze doelstellingen en doelgroep. Dat doen we geregeld, maar twee keer per jaar wat diepgaander. Tijdens zo’n gesprek kwamen we tot de conclusie dat onze doelgroep was veranderd vergeleken met enkele jaren geleden. Ook is ons aanbod aangescherpt en weten we beter wie wij zijn als ondernemers. We hebben weer bijgeleerd en onze specialisaties uitgediept. Dus eigenlijk waren wij gewoon flink gegroeid als ondernemers, maar kon je dat niet echt zien aan de buitenkant.

Wij keken kritisch naar onze eigen huisstijl: de kleuren, de vormen, de foto’s. En we scanden onze website.
We gebruikten groen en paars, en foto’s met veel natuur. Het oogde zacht en vriendelijk.
We voelden opeens dat het niet meer bij ons paste. Wat wij nu voelen is kracht, ervaring en meer enthousiasme. Ons aanbod en wie wij willen aantrekken zijn veranderd, maar dat kon je niet zien aan onze huisstijl en tone-of-voice.

Dus, tijd voor een rebranding!
Als creatief bureau dat andere ondernemers continu overtuigt en helpt met redesign van de huisstijl en daarbij horende uitingen, en het herschrijven en vertalen van teksten,
moeten wij toch wel het goede voorbeeld geven!

Daarnaast hadden wij in de tussentijd al zoveel vette logo’s ontworpen, websites gemaakt en teksten geschreven, dat we jaloers naar onze klanten keken. “Dat willen wij ook!”

Hoe begin je aan een nieuw logo?

Oké, tijd voor een rebranding dus: een nieuwe huisstijl, nieuw logo, een nieuwe website met nieuwe teksten en foto’s en de hele reutemeteut, en een hele nieuwe aanpak eigenlijk. Want ja, die aangescherpte diensten en doelgroep, die wil je ook strak communiceren met veel duidelijkheid en enthousiasme.

Stap 1.
Ik begin altijd met een goede briefing. En aangezien voor jezelf ontwerpen echt 1000x moeilijker is dan voor een klant, heb ik mijn lieve compagnon Nora als mijn klant benaderd.
Daarbij hoort ook het in kaart brengen van je doelstellingen, kerndoelgroep en kernwaarden. Dit kan eventueel samen met een strateeg. (link naar eerdere blog)

Stap 2.
Uit de briefing kwamen diverse steekwoorden naar voren die ik heb gebruikt als inspiratie voor de ontwerpen, zoals krachtig, professioneel, gemotiveerd en trots.

Stap 3.
Ik maak altijd 2 a 3 kleurenpaletten en een selectie van lettertypes, die passen bij de steekwoorden uit stap 2. Samen met vormen en elementen die ik ontwerp of vind, presenteer ik die dan aan de klant in Ontwerpfase 1.

Stap 4.
Bij deze stap vraag ik de klant om feedback op mijn ideeën.
Dus in hoeverre spreken de kleurpaletten je aan, en welke springt eruit? Of wil je liever een combinatie zien?

Nora was blij verrast met een sterk kleurenpalet van twee harde, krachtige kleuren. Dat had ze niet verwacht, maar toen ze het zo zag werd ze er wel erg enthousiast van!

Stap 5.
Verder ontwerpen met de verkregen feedback.
In ons geval ging ik aan de slag met een object wat wij gevonden hadden, wat wij dachten dat paste bij ons. Maar bij de eerstvolgende bespreking zeiden we allebei dat dit object te statisch was.

Het bewoog wel maar kon maar 1 ding doen. Ik zal het verklappen: het was een windvaantje.
Het voelde gewoon niet alsof het onze energie weerspiegelde.

Stap 6.
Zoals het ook wel eens bij onze klanten gebeurt – en nu dus ook bij ons – is dit meestal de stap om het over een hele andere boeg te gooien als je merkt dat wat je wilde niet werkt.
Dus wij gingen nadenken waarom het dan niet werkte.

Bij ons had het echt met de energie van het beeldmerk te maken. Dat moest enthousiasmeren, energie geven en er echt voor gaan: samen! Dus bedachten wij om een persoon als beeldmerk te willen. Iemand die voor onze klanten staat, maar eigenlijk ook voor ons. Waar vinden wij elkaar? Wat maakt het een Sure Connection?

Wij besloten om er iemand bij te halen, een getalenteerde illustrator die een toffe eigen stijl heeft en een frisse blik kan meebrengen. Zij heeft onze wensen meegenomen en, na wat feedbackrondes, een fantastisch persoon getekend waar wij helemaal blij en enthousiast van werden!

Stap 7.
Het beeldmerk, de fonts, de tagline, de kleuren, nog de allerlaatste puntjes op de i voordat ons nieuwe logo dan echt af was. En toen was het opeens daar.

Een logo is nog geen huisstijl

En dan heb je dus een nieuw logo. Daarna komt een hele lijst aan zaken die je moet gaan aanpassen: de website, social media, de nieuwsbrief, facturen, visitekaartjes, flyers. Je merkt opeens op hoeveel plekken je je logo en teksten moet aanpassen! We werden erg enthousiast om onze nieuwe stijl en boodschap op zoveel plekken uit te dragen.
Een logo is de juiste basis voor de rest, maar het is slechts het begin.

Wil jij ook?

Begint het bij jou ook te kriebelen? Merk je ook dat jouw logo en je huisstijl eigenlijk niet meer bij je passen omdat je bent gegroeid als ondernemer? Laten we samen sparren!
Een logo is onderdeel van een Power Up pakket. Power Up Your Business!