Te druk voor je eigen marketing
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 28 februari 2017
Wat een bijzondere tijd maken we mee hier bij Shore Connection. Op 3 maart bestaan we officieel 5 jaar. We zijn dan 2 jaar echt serieus bezig. Toen hebben we ons vaste werk opgezegd en gingen we volop aan de slag voor ons eigen bedrijf. Want ja, Lisa was het jaar daarvoor twee keer verhuisd en voor de tweede keer moeder geworden. Dat kon er nog wel even bij, haha.
Onze eigen herpositionering
In de afgelopen 2 tot 3 jaar hebben we ontzettend veel bijzondere klussen gedaan, mensen ontmoet en heel veel geleerd. Een jaar geleden liepen we in het bos en besloten te herpositioneren. Lisa meer gericht op grafisch ontwerp, ik meer profileren als tekstschrijver (want dat was ik tenslotte eigenlijk vanzelf geworden) en minder nadruk op marketing, maar dat op een natuurlijkere manier integreren.
We begonnen aan een nieuwe website om ons verhaal beter en duidelijker te vertellen. Die nieuwe website moest natuurlijk perfect worden en gingen we geheel zelf maken. Behalve de fotografie; daar wilde een hele fijne collega van vroeger ons gelukkig bij helpen, die nu succesvol fotograaf is. De website maken heeft ons geloof ik 5 maanden gekost, maar wat zijn we er trots op!
Het effect van de nieuwe website, ons duidelijkere verhaal en onze herpositionering werd meteen duidelijk. Nog voordat de nieuwe website in de lucht was kwamen er meerdere nieuwe opdrachten binnen. Het werd druk!
Ook na de lancering van de nieuwe site bleef het werk maar komen. We hoefden er steeds minder moeite voor te doen. Mensen die al lange tijd niks van zich hadden laten horen, mailden of belden opeens dat ze graag met ons in zee wilden. Potentiële klanten die wij benaderden zeiden veel sneller ja. En we werden zelfs benaderd door iemand die ons online had gevonden! Ontzettend leuk.
Betaald werk goed indelen
We vonden allebei een goede manier om met zoveel betaalde klussen om te gaan. Zo maak ik 4 blokken op een gemiddelde dag voor betaald werk; ’s ochtends 2 blokken en ’s middags 2 blokken. Dan zit ik ‘vol’. Tussendoor beantwoord ik e-mails, bel ik mensen, of doe ik andere kleine klusjes. En ja, ik moet vaker pauze nemen.
Natuurlijk moet je door omstandigheden ook wel eens schuiven met klussen (ziek worden is heel lastig!) of vervalt er een afspraak waardoor je opeens een middag open hebt. Maar een lastig ‘probleem’ doet zich nu voor: we hebben geen tijd voor onze eigen marketing!
Geen tijd voor jezelf
Wat een vreemde situatie. Ik ben elke dag blogteksten aan het schrijven voor anderen, omdat het belangrijk is om regelmatig content te maken. Maar zelf heb ik al 2,5 maand niks voor onze eigen blog geschreven.
Lisa is druk aan het ontwerpen voor verschillende klanten. Logo’s, huisstijlhandboeken, folders, websites. Maar zelf hebben we al een hele tijd geen visitekaartjes meer, omdat ze geen tijd heeft om die te ontwerpen.
Lezen? Vergeet het maar. De stapel ondernemersboeken en tijdschriften liggen stof te verzamelen op mijn bureau, terwijl ik het altijd zo belangrijk vind om te blijven lezen, omdat het goed is voor je ontwikkeling als ondernemers.
Dus, wat gaan we daaraan doen? Ja, betaald werk gaat altijd voor. Maar we moeten het goed blijven spreiden, zodat iedere klant de aandacht krijgt die hij verdient. Ja, we moeten ook naar nieuwe klussen blijven zoeken, zodat je nooit zonder betaald werk zit. Maar bijna alle klanten waar we nu voor werken zijn voor de langere termijn, dus dit is iets minder belangrijk.
En dan onbetaald werk: moeten we ook blijven doen. Lisa doet dit soort klusjes vaak tijdens het laatste uur of half uur van de dag. Als haar ogen vierkant zijn van het ontwerpen, haar oren rood zijn van het overleggen en ze niet nóg meer koffie wil drinken (2 bakjes per dag mag best!). En ik probeer ze in te plannen, net als betaald werk. Alhoewel ik er eerlijk gezegd veel te vaak mee schuif. En voor je het weet heb je al 2,5 maand geen eigen blog post geschreven…