Schrijf zoals je praat. Wat is jouw tone of voice?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   18 mei 2022

Schrijf zoals je praat

“Tevens zou ik u willen adviseren om toch daadwerkelijk rechtsdraaiende yoghurt aan te schaffen.” Dat zijn woorden die nooit uit mijn mond zullen komen. Dus ook niet uit mijn pen.

Schrijf zoals je praat! Dat is leuker om te lezen en voor jezelf leuker om te schrijven. Als je schrijft zoals je praat, dan herkennen mensen die je al eens gesproken hebben of je goed kennen jouw stijl ook in je teksten. Je humor, of je ernst, je kundigheid of die persoonlijke manier van moeilijke dingen uitleggen. Dat is juist zo leuk en onderscheidend aan je!

Praat je zo?

Lees eens een stukje terug dat je recentelijk hebt geschreven. Herken je jezelf daarin? Praat je zo? Staan daar woorden in die je in een telefoongesprek nooit zou zeggen? Zo ja, bedenk dan een alternatief. Een synoniem. Iets anders.

Vaak staan er opeens hele ouderwetse woorden in een stukje tekst, zoals tevens, heden, entiteit, behalen. Waar komt dat toch vandaan? Zo formeel, terwijl die persoon in het echt helemaal niet zo formeel is.

Pak nog eens een stukje tekst; een LinkedIn post bijvoorbeeld. Lees die eens hardop voor aan je partner, kinderen (niemand zo eerlijk als kinderen) of een goede vriendin. Moeten ze lachen? Vragen ze of je opa dat soms geschreven heeft? Dan weet je genoeg.

Even checken

Oké, we weten nu hoe het niet moet. En nu? Nu gaan we het anders doen.

  1. Hoe praat je eigenlijk: Ben je serieus of maak je veel grapjes? Zegt je leeftijd iets over hoe je klinkt en wat je zegt? Ben je goed in het uitleggen van moeilijke materie? Kortom: wat is jouw tone-of-voice?
  2. Waarom vind je eigenlijk dat je anders moet praten tegen een klant? Zijn zij zo saai en ouderwets dan? Je klanten zijn ook maar gewoon mensen, hoor.
  3. “Omdat het zo hoort” is geen goede reden.
  4. Zeg je nog “u”? Probeer eens te switchen naar “jij en je”. Hoe voelt dat?
  5. Lees je stukjes vanaf nu hardop aan jezelf voor.

 

De cool blue-er mag een tandje lager

Hou je van humor? Gebruik dat dan. Je mag best een grapje maken op LinkedIn. Daar zijn veel mensen voor, dat het daar wat losser wordt. Maar, de cool blue-er in sommige mensen slaat soms een beetje door. Het hoeft nou ook weer niet altijd zo jolig, vooral niet als je dat zelf niet bent. Dan wordt het weer zo geforceerd.

Humor is the new black, bij veel bedrijven. Echt erg over the top soms, hoor. Veel plezier met je bestelling als ik een thermometer heb gekocht hoeft van mij niet.

Enthousiasme i.p.v. een verhaaltje voor het slapen gaan

Enthousiasme in je teksten is wel echt belangrijk. Want ik neem aan dat je enthousiast bent over je product of dienst. Dus dat kun je vast goed overbrengen. Sta jij bij de voordeur je buurvrouw te vervelen met allemaal technische bullshit over je product? Of vertel je hoe het haar leven kan verbeteren? Vertel dat dan ook zo in je teksten. Want de lezer? Dat is ook iemands buurvrouw.

Tenslotte kan ik u nog adviseren om doch vooral aan de slag te gaan met uw nieuw verkregen inzichten. Ik wens u bonne chance!

 

Wil je meer tips over schrijven? Download dan mijn ebook “Goede Content Maak Je Zo” via de homepage of volg me op LinkedIn en stuur me een bericht.