Pingpongballetjes communicatie, zo gooi je raak
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 18 juli 2023
Er gebeurt niks, denk je als ondernemer. Je post op LinkedIn en Instagram, schrijft elke maand een blog, je gaat naar netwerkbijeenkomsten, reageert vol enthousiasme op oproepen die je voorbij ziet komen, promoot jezelf suf. Maar toch haal je te weinig opdrachten binnen om van te kunnen leven.
“Er gebeurt niks!” denk je gefrustreerd. Toch maar weer eens naar wat vacatures in de buurt kijken. En hop, weg ben je, uit ondernemersland. Want je kan niet meer tegen die onzekerheid.
Achter de schermen gebeurt van alles
Terwijl jij met je handen in het haar zit, zijn er drie bedrijven die op het punt stonden je te bellen, twee die je aanbod volgende week in de algemene vergadering wilden voorleggen. vijf die je laatste post hebben gezien dachten “dat is interessant!” en tientallen die je had kunnen bereiken als je door was gegaan.
Maar dat zie jij niet.
Pingpongballetjescommunicatie
Zo omschreef ik marketing of communicatie of promotie of van welk woord jij niet de kriebels krijgt, laatst aan een startende ondernemer tijdens een strategiegesprek:
“Je moet regelmatig iets van je laten horen. Je kiest een groep mensen waar jij graag mee zou willen werken (dat is je doelgroep) en zorgt dat ze regelmatig, zeker 1x per week, jouw naam voorbij zien komen. Vertel je ze dan ook nog hoe ze zich gaan voelen als ze met jou gewerkt hebben, dan gaat er achter de schermen van alles gebeuren.”
Maar, dat betekent dus wel dat je regelmatig iets van je moet laten horen. Je moet felgekleurde, vrolijke, zachte pingpongballetjes naar je doelgroep blijven gooien. Als je niks gooit, gooi je ook nooit raak.
Tuurlijk, wát je zegt is belangrijk. Maar als je 1x per jaar de perfecte post schrijft die niemand ziet, de ultieme blog stuurt naar 5 mensen omdat je niks hebt gedaan aan netwerken, naar ieder netwerkevent bent geweest maar nooit meer iemand hebt benaderd, waar doe je het dan voor?
Raak!
Een voorbeeld. Ik sprak een klant van een klant. Het was voor een klantverhaal over de klant van mijn klant. Die vertelde dat hij de eigenaar van het bedrijf in kwestie kende van 10 jaar geleden. Zij was daarna een eigen bedrijf begonnen, hij ging haar volgen op LinkedIn, zag regelmatig leuke berichten voorbijkomen en toen hij zelf een bedrijf begon, 10 jaar later, had hij een website nodig. Tja, hij hoefde niet lang na te denken wie hij daarvoor zou vragen.
10 jaar. Dat waren een hoop pingpongballetjes. Ze hoefde niet veel meer te doen dan ze altijd al deed om deze klant binnen te halen. Hij was al voor 80% over de streep.
Ze was 10 jaar lang top of mind gebleven.
Klaar voor de start…gooi!
Als je nooit een balletje gooi, gooi je ook nooit raak.
1. Gooi regelmatig een balletje.
Vul in: zo vaak ga ik gooien ___
2. Zorg dat ze opvallen tussen al die andere balletjes, bakstenen, voetballen en sneeuwballen.
Vul in: zo ga ik opvallen ___
3. Zorg dat ze vrolijk zijn.
Vul in: dit wordt mijn tone of voice ___
4. En zacht.
Onderteken: ik verklaar plechtig dat ik geen zure reacties op LinkedIn zal achterlaten ___
5. Laat de ander ook balletjes naar jou gooien en reageren op jouw balletjes.
Onderteken: ik snap dat anderen mogelijk wél zure reacties zullen achterlaten, maar dat houdt me niet tegen ___
6. Nooit meer denken dat er niks gebeurt.
Oké.
Nog een voorbeeld
Ik had een nieuwe dienst bedacht. Het Er Moet Nu Echt Iets op LinkedIn pakket.
Daar kreeg ik direct en binnen 2 weken de eerste 3 klanten voor. Dat is niet normaal voor mij.
Meestal duurt het langer. Maar nu had ik een duidelijk verhaal met een vaste prijs voor iets waar mensen duidelijk behoefte aan hadden. Dat maakte een verschil.
Klant #3 kende ik al een tijdje (de eerste 2 kende ik helemaal niet, ook grappig).
Laatst vertelde ze pas, in haar testimonial, hoe ze eigenlijk met ons in contact was gekomen:
“Per toeval zag ik Nora op LinkedIn, als reactie bij iemand anders. Dat sprak mij aan en ik ben haar gaan volgen. Haar manier van schrijven spreekt mij aan. Professioneel, persoonlijk, met humor. Ik herken me in de onderwerpen. Ik besloot kennis te maken en voelde eigenlijk al meteen een klik. Toen was de stap om samen te gaan werken niet groot meer.”
Fantastisch, toch? Je post op LinkedIn en weet niet precies wat er allemaal gebeurt. En een paar maanden (of 10 jaar) later heb je een klant. Yay!
Sinds een paar maanden help ik deze ondernemer met het schrijven van LinkedIn posts (ik verklap nooit voor wie ik dat doe; het is niet de bedoeling dat je weet dat ze het niet zelf schrijven) en ze whatsappte me laatst:
“Het is zo grappig. Eerst dacht ik, wat moet ik nou op LinkedIn.?
En nu denk ik, leuk zeg, lekker bezig op LinkedIn.”
Daar word ik blij van.
Hoe vaak gooi jij een pingpongballetje?