Je doelgroep is niet je klantenbestand

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   8 augustus 2023

  • Je doelgroep is niet iedereen;
  • Je doelgroep is niet je klantenbestand.

“Als je iedereen aanspreekt, dan voelt niemand zich aangesproken.”

Blijft lastig

Er is al veel gezegd over het vaststellen van je doelgroep. En toch…blijft het voor sommige mensen lastig.

Een klant waar ik webteksten voor schrijf, mailde me:

“Ik snap dat het lastig is, maar zoals besproken heb ik niet echt een specifieke doelgroep. Er is eigenlijk geen enkele doelgroep die ik niet in mijn klantenbestand heb zitten…”

Hm, dan heb ik het dus tóch niet goed uitgelegd tijdens ons kick-off gesprek. Ik herhaal het nog maar een keer.

Wie en Waarom

Als tekstschrijver vind ik het enorm superduper ontiegelijk belangrijk om te weten: aan wie schrijf ik dit en waarom?

Voordat ik voor mezelf of voor een klant een LinkedIn post schrijf, verplaats ik me in de persoon voor wie we schrijven. “Aan welke informatie heb ik behoefte? Welke woorden wil ik wel en niet horen? Wat is de volgende stap als ik hier iets mee wil?”

Heb ik op deze vragen geen antwoord? Dan pas ik het bericht aan of bedenk ik iets anders.
Want informatie waar niemand iets aan heeft, waar je niks mee kan, die is in mijn ogen nutteloos.

Je schrijft aan een persoon

Dan moet je dus wel weten aan wie je schrijft. Als je een anonieme blurry groep mensen in je hoofd hebt als doelgroep, aan wie schrijf je dan? Wat vertel je dan? Geen idee.

Als je een concreet persoon, of twee, of drie, in gedachten hebt, dan kun je al veel gerichter schrijven. En dát is dus je doelgroep. De mensen aan wie je schrijft.

Je doelgroep is je ideale klant

Wie moet je dan in gedachten nemen als je gaat schrijven? Niet je klantenbestand.

Niet die ene klant die lastig deed, niet naar je luisterde en de factuur te laat betaalde.

Wel die ene klant waar je heel fijn mee hebt gewerkt. Die open stond voor je advies. Enthousiast was. Je een compliment gaf.

Als je je nou richt tot die ene persoon, dan krijg je meer van dat soort mensen in je klantenbestand. En dan weet je opeens wel voor wie je werkt. Niet voor “iedereen”, dus.

Het hoeft niet meteen en ook niet in steen

Er liggen bij de KvK geen steen en beitel klaar.
Je hoeft als startende ondernemer niet op dag 1 je doelgroep vast te leggen.

Sharon Willemsen schreef:

“Ik zou echt geen enkele starter adviseren om wakker te liggen om te bedenken wat je ideale klant is. Ga eerst maar eens voelen hoe het ondernemerschap voelt voor jou, wat je fijn vindt en wat niet. Dan komt een specifieke doelgroep aanspreken in je marketing ook echt wel. “

Mee eens!

Sharon schreef een e-book “10 lessen uit mijn eerste jaar als Virtual Assistant”. Daarin staan nog veel meer handige tips voor beginnende ondernemers.

Sowieso vind ik het verstandig om ieder half jaar of zo eens kritisch te kijken naar je doelgroep, de mensen die je met je marketing aanspreekt dus. Heb je een fijne klant gehad waar je er wel meer van zou willen hebben? Want vond je fijn, wat niet zo? Wie mag er wegblijven? Zo wordt je doelgroep gaandeweg steeds strakker vastgesteld. Het woord “niche” is weer een ander onderwerp; ik ben er persoonlijk niet zo happig op, die hele kleine pizzapunt waar je na één hapje uitgegeten bent.

O ja, trouwens, je hebt ook van die mensen die van alles doen en echt de hele tijd van doelgroep en werkzaamheden veranderen en waar de LinkedIn posts van hot naar her gaan. Da’s misschien ook niet per se heel handig. Want dan snapt niemand meer wat je doet. Een duidelijke, heldere boodschap is wel nuttig.

Je sluit echt niemand uit

Ben jij zo’n ondernemer die het woord “doelgroep” zat is? Die bang is dat je mensen uitsluit als je een doelgroep hebt? Die iedere opdracht met beide handen aangrijpt?

Dan zal ik het advies herhalen waar ik 100% achter sta en dat vele anderen ook hebben gezegd (ik ben niet uniek): juist als je keuzes maakt, ga je meer klanten krijgen.

Ga weer even naar het begin van dit artikel, dan weet je waarom.

Kom je er echt niet uit en wil je sparren met een doorgewinterde ondernemer met 11 jaar ervaring? Stuur me een bericht via info@sureconnection.nl of 06-10207910. Succes en vergeet niet te genieten!