Inspiratie en tips om online te gaan
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 19 mei 2020
Je hoort en leest het overal: “Ondernemer, ga online. Vooral nu!”
Maar dat kan best lastig zijn. Hoe kun je online aanwezigheid zo goed mogelijk inzetten voor jouw bedrijf? Hoe maak je een echte, blijvende verbinding met je klanten zodat ze straks weer bij jou terug komen? En hoe val je nog op, nu iedereen online is?!
TIP 1: Bedenk hoe je je service online kunt aanbieden
Misschien heb je een winkel of restaurant of een kapperszaak, en heb je echt geen idee hoe je uberhaupt online moet gaan met je zaak. In dat geval zit je nu muurvast.
Ik ben ervan overtuigd dat ieder bedrijf kan zorgen voor online aanwezigheid. En daar nog origineel en opvallend in kan zijn ook.
Inspiratie: Hoe je je dienst of product ook anders kunt aanbieden
- De meeste restaurants hebben inmiddels iets bedacht voor afhalen en/of bezorgen. Restaurants die eerst nog niet bij Thuisbezorgd zaten of nog geen bestelwebsite hadden zijn inmiddels massaal om. Maar ook daar kun je nog creatief zijn!
Er zijn plekken waar je alleen maar langs de stoep hoeft te parkeren en waar ze je eten via het open autoraampje aan je overhandigen. Er zijn ook restaurants die nog een stap verder gaan met hun bezorgmaaltijd, waar je je eten compleet met een flesje wijn en tips voor het opdienen krijgt. Lekker in je mooiste kleren samen aan tafel, wijntje erbij, 3-gangen menu en zelfs met een speciaal samengestelde Spotify playlist op de achtergrond. En dan zonder die te hard lachende man en die vrouw die te veel heeft gedronken aan het tafeltje naast je.
Als je dan als restaurant in een drukke wijk in Amsterdam na 8 weken nog steeds helemaal niks hebt gedaan om je vaste klanten te bedienen, terwijl je buurman al vanaf dag 1 allemaal leuke acties heeft bedacht, tja, ligt dat dan alleen maar aan de coronacrisis?
- Af en toe bel ik even met David van de marketing van Boer Erik. Ze hadden net met z’n vieren maandenlang gewerkt aan een platform om de horeca te voorzien van verse ingredienten, bijna klaar om live te gaan…corona. Dus ze hebben enorm snel hun platform omgebouwd om die producten aan particulieren te leveren. Heb ik eens even mazzel! Ze zijn enorm hard aan het groeien en heel goed bezig met een startend bedrijf vind ik zelf. Ze hebben 5 minuten gevloekt en toen de hele boel omgegooid. Lekker bezig!
- Bioscopen mogen maar 30 mensen toelaten in de zaal, mits ze 1,5 meter afstand bewaren? Nee hoor! Er zijn online kanalen zoals picl.nl waar films vanuit je luie stoel bekeken kunnen worden, komende week is er online een internationaal filmfestival op YouTube, en de drive-in bioscopen schieten als paddestoelen uit de grond. Ik kijk ernaar uit! Beter dan zo’n stoelschopper achter je.
TIP 2: Zorg dat je weet waar je heen wilt
Maak een strategie, schrijf het op papier, kijk er regelmatig naar, laat je erdoor inspireren en scherp het aan. Zonder een goede basis worden je marketingwerkzaamheden minder succesvol. Als er geen samenhang of logica is, dan herkennen je lezers minder goed wat je nou precies wilt zeggen, wat je boodschap is. Het kan voor jou en voor hun te veel aan gaan voelen als een verkooppraatje en daar zit niemand op te wachten.
Als je weet wat je basis is, dat je je lezers echt gewoon zo goed mogelijk wilt helpen, en dat uitwerkt in een strategie (hoe help ik ze het beste, wat draag ik bij aan het beter maken van hun leven?) dan vloeit daar vanzelf ‘marketing’ uit voort. Marketing is in mijn ogen niets anders dan je boodschap zo goed mogelijk uitdragen.
Inspiratie: Hoe je een lange termijn strategie kunt maken
- Ik kan me niet voorstellen dat er (kleding) winkels zijn die nog niet hebben nagedacht over een webshop. Heb je die nog niet, dan is nu toch echt het aangewezen moment om daarmee te starten. Winkels die wel al een webshop hadden hebben nu opeens de tijd om daar eens flink aandacht aan te besteden en je ziet het online shoppen dan ook steeds meer toenemen. Hoe meer mensen nu ontdekken hoe ontzettend goed jouw service en je aanbod is, hoe meer mensen er straks gebruik van blijven maken. En dan ben je opeens een stuk minder afhankelijk van die mensen die op een doordeweekse middag toevallig langs je winkel struinen. Minder afhankelijk zijn van 1 groep mensen kan onderdeel zijn van je strategie.
- Coaches en trainers raken langzaamaan gewend aan online. Waar er eerst nog werd gekloot met Zoom of Skype en de camera het niet deed en toen het geluid weer te zacht was of het internet opeens uitviel, zijn we nu als het goed is inmiddels allemaal technische wondermensen die de voordelen van online beginnen in te zien. Zelf ben ik al jaren fan van online meetings. Niet in de file heen of weer, niet hoeven te zoeken waar ik nou weer moet zijn, altijd op tijd zijn, reiskosten besparen, lekker in mijn eigen omgeving met sloffen aan, ik hou er wel van! De tijd die ik bespaar aan reizen en in de file staan kan ik goed gebruiken!
- Verschillende bedrijven zien de voordelen van thuiswerken wel in! Hoe je dit voort kunt zetten in de toekomst kan een onderdeel zijn van je strategie.
TIP 3: Hou contacten warm voor wanneer je je service weer in het echt kunt aanbieden
Als je momenteel je klanten even niet face-to-face kunt zien, betekent dat niet dat je uit hun leven moet verdwijnen. Want anders neemt iemand anders dat plekje in hun gedachten of geheugen wel in. Je kent het wel: je lokale groenteboer gaat 3 weken met vakantie, waardoor je noodgedwongen op zoek moet naar iemand anders en daar ben je zó tevreden mee, dat je daar vervolgens altijd naar toe blijft gaan. Als je groenteboer nou iets had verzonnen om contact met je te blijven houden tijdens zijn vakantie, dan was hij je niet kwijtgeweest als klant. Nou dat, maar dan nu in het groot.
Denk aan de lange termijn. Dit is echt hét moment om jezelf neer te zetten op social media als expert op jouw vakgebied. Deel leuke nieuwtjes, blijf positief, maak leuke YouTube fimpjes, wees creatief!
Inspiratie: Hoe je contacten warm kunt houden
- Steeds meer hotels bedenken manieren om hun kamers toch te voorzien van iemand die ervan kan genieten. Er zijn hotels die hun kamers verhuren aan mensen die liever niet met man of vrouw en kroost thuis willen werken maar een rustige plek met een eigen toilet zoeken. Wedden dat je dat hotel, als het bevalt, straks aanbeveelt?
- Had je net als de eigenaresse van thehappytoko.com nèt een pandje gehuurd in Utrecht toen je alweer dicht moest? Dikke zucht. Maar, even vloeken en weer doorzetten. In deze stressvolle tijden hebben we toch ook behoefte aan verzorging en ontspanning. Ook al kijken alleen de kamerplanten en de kat naar je nagels, het is vooral voor jezelf om er goed uit te zien, toch? Daarom werd er snel het idee opgevat om thuisverzorgingspakketjes te verkopen via de webshop en dat was een supersterk idee, want ze vliegen over de toonbank! Denk na over hoe je straks je nieuwe diensten kunt blijven combineren met je originele plan.
TIP 4: Kijk eens even goed naar je visuele identiteit
Het enige wat mensen op dit moment van je zien is online, dus zorg dat dat er goed uitziet. Is je huisstijl professioneel en je website geloofwaardig? Hoe doe je het op social en is de inhoud van je berichten goed?
Ofline is er ook zat te doen. Is je zaak nu nog dicht? Ga niet thuis zitten huilen en Netflixen, maar verf je zaak in de kleuren van je logo, ga opruimen en schoonmaken, doe een cursus, doe alles waar je normaal geen tijd voor hebt. Moet je kijken hoeveel werk je nog voor jezelf kunt verzinnen! En ook al verdien je er een geld mee, zie het als een investering in je toekomst. Want dan ga je die straks terugverdienen.
Als we straks weer uit eten mogen bijvoorbeeld, mensen kunnen maar naar 1 restaurant tegelijk. Zorg dat ze naar de jouwe gaan.
Inspiratie: Wat je op dit moment kunt doen als je fysieke zaak “dicht” is
- Bagel en Beans Oostpoort is lekker bezig geweest: “Er is hard gewerkt aan de refresh van onze winkel. De vloer is prachtig geworden en alle muren worden geschilderd. We gaan nog even verder met mooi maken zodat we weer als nieuw zijn als we open mogen.”
- De lockdown is voor de medewerkers van Madame Tussauds een uitgelezen mogelijkheid om de beelden eens een goede opknapbeurt te geven voor de opening van 1 juni. “Het haar van de dames staat al weken in de rollers” (nu.nl)
TIP 5: Creer FOMO
Had je altijd al last van FOMO en vond je het wel even lekker dat je op het moment toch niks kan en dus ook veel minder moet? Nou, dat is voorbij!
Inspiratie: Hoe je een online aanbod kunt maken dat niemand wil missen
Een verjaardagfeestje via Zoom, een online pubquiz met je vrienden, Skypen met je ouders, online knutselen met neefjes en nichtjes, een online escape room, opeens is er weer veel te veel te doen! En ik ben ook enorm onder de indruk van die creatieve creatievelingen! Er worden enorm veel online optredens en concerten gegeven, er worden oude dansvoorstellingen uitgezonden, rondleidingen door een leeg museum gegeven, er zijn nog nooit zoveel podcasts geweest. Hellup! Ik kom tijd te kort…
Dit is het nieuwe normaal
Nou, wat een inspirerende verhalen hè? De meeste ondernemers zijn niet zo van het stilzitten. We moeten altijd bezig blijven, toch? We zien het maar als een uitdaging, een van de vele die je tegenkomt als ondernemer. Het is alleen wel een flinke uitdaging, dat dan weer wel. En niet iedereen zal er met zijn bedrijf uitkomen. Maar zo niet, dan toch wel weer met een nieuw idee. Dat ook online sterk is en de volgende crises wél overleeft.
Dit is het nieuwe normaal. Het enige wat we kunnen doen is erin meegaan en ons aanpassen.
Om de eerst vragen bovenaan deze blog te beantwoorden, (Hoe kun je online aanwezigheid zo goed mogelijk inzetten voor jouw bedrijf? Hoe maak je een echte, blijvende verbinding met je klanten zodat ze straks weer bij jou terug komen? En hoe val je nog op, nu iedereen online is?!) daar hebben wij een oplossing voor!
HET CONNECT FOR EFFECT PAKKET!! Lees hier meer.
Heb je hulp nodig? Wil je een team aan experts om mee te sparren? Wil je samen vloeken, oppakken en weer doorgaan? Laat het ons weten! Met ons Connect for Effect pakket maak je online die echte verbinding. Zodat ze bij je blijven terugkomen, nu en in de toekomst.