De juiste basis voor een betekenisvol resultaat

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   10 juni 2020

Jump up

Zonder het juiste proces kom je niet tot een goed eindresultaat. Daar zijn wij van overtuigd!
Misschien verkoop je je product of dienst wel, her en der, maar voelen alle verkoopmomenten als losse gevallen waarmee je een soort van geluk hebt gehad.
Als je marketingmix een goede samenhang vertoont (maar dan moet je natuurlijk überhaupt wel een marketingmix hebben), dan zul je een goede basis hebben vanwaaruit je verder kunt bouwen aan je bedrijf.

Wat doe je nou eigenlijk?

Klinkt als een gekke vraag hè? Maar kun je hem beantwoorden? En dan natuurlijk de diepte in. Dus niet “Ik heb een winkel!” Maar wat verkoop je precies, wat is de samenhang van de producten, wat is er uniek aan en waarom verkoop je dat? Hoe maak jij het leven van je klant beter?

Laatst schreef  ik een stukje over mezelf voor bij een gastblog op Jellow. Ik schreef: ‘Ik ben gek op organische marketing die ontstaat vanuit een solide basis. Voor mij is marketing niks anders dan je boodschap zo goed mogelijk vertellen. En je boodschap moet zijn hoe je je klant zo goed mogelijk kunt helpen. Een echte verbinding maken met je klanten en niet alleen maar willen verkopen, zo sta ik in mijn werk.’

Marketing is een lange-termijn strategie

Voor doeltreffende marketing heb je gewoon een langere adem nodig. Er zijn zat bedrijven die, meestal als ze in paniek raken, opeens met kortingen gaan strooien en opeens gaan adverteren bijvoorbeeld. Maar als ik nog nooit van een bedrijf heb gehoord, is de kans behoorlijk klein dat ik van hun korting gebruik ga maken. Tenzij ik toevallig net op zoek was naar dat product of het bericht me heel erg aanspreekt natuurlijk. Maar meestal kijk ik er zo overheen, omdat het me niks zegt.

Maar het kan natuurlijk wel even snelle resultaten opleveren. Dan hebben er misschien een aantal mensen gebruik gemaakt van je korting en dan, komen ze dan weer bij je terug? Blijven ze klant en raden ze je aan bij anderen? Misschien niet, hangt ervan af hoe je de vervolgstappen aanpakt. Maar doorgaans leveren dit soort acties maar tijdelijke klanten op en kun je voor een volgende verkoop weer helemaal opnieuw beginnen. Vermoeiend…

Als je trouwe, tevreden klanten wilt, dan zul je toch echt meer moeten doen dan met korting strooien. Dus je begint met een goede basis zodat je het beginpunt van je marketingacties kunt bepalen en dan kun je pas bepalen waar je naartoe wilt. Je gaat niet (alleen maar) voor snelle resultaten, maar werkt ook gestaag aan de lange termijn.

Wat is dan die solide basis?

Met ons Connect for Effect pakket bijvoorbeeld, bieden we een marketingmix met onderdelen die in onze ogen allemaal essentieel zijn om in te zetten voor een echte verbinding met je (mogelijke) klanten. Die mix bestaat uit social media, een nieuwsbrief en blogposts. Dat zijn belangrijke onderdelen waarmee je warme contacten legt met je potentiële, huidige en terugkerende klanten. Van tevoren leg je een solide basis en na het uitvoeren bekijk je de resultaten en scherp je je doelen aan.

De basis die in onze ogen nodig is voor effectieve communicatie is behoorlijk breed. Daarom beginnen we met een strategiebepaling door middel van een kick-off sessie. Daarna volgen er nog een aantal scans en een actieplan en wordt er goed gekeken naar je visuele identiteit (daarover de volgende keer meer).

Wat is een strategiesessie?

Zoals gezegd moet je eerst weten waar je staat voordat je kunt bepalen waar je heen wilt en vooral hoe je dat dan gaat doen. Daar hoef je niet per se een heel bedrijfsplan voor op te stellen want ik denk altijd: tegen de tijd dat je klaar bent met zo’n plan is alles toch weer anders.

Maar er zijn een aantal zaken waar je goed over na moet of kunt denken. Vragen die je gesteld worden waar je misschien zelf nooit zo bij had stilgestaan. Dingen die voor jou wellicht wel logisch zijn, maar je klanten helemaal niet van je weten, of je mogelijke klanten niet zien.

Door flink diep in je bedrijf te graven, bepaalde zaken te verwoorden, er nog eens over na te denken en uit te werken, leg je de basis waar je vanaf kunt springen. Omhoog, wel te verstaan.

Op naar betekenisvolle contacten en blije klanten die je aanraden bij anderen en blijven terugkomen. Maar ook een businessmodel waar je je sterk door voelt en waarbij je het gevoel hebt dat je de achtbaan van een onderneming runnen aankunt.
Omdat je snel kunt schakelen en kunt aanpassen en een achterban hebt die je steunt.

Ben je nieuwsgierig geworden?

Als je een terugbelverzoek achterlaat, dan sparren we graag een keertje met je. Vrijblijvend uiteraard, gewoon om eens te kijken waar jij behoefte aan hebt.