Hoe kun je diensten combineren?
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 26 november 2018
Bied jij je klanten ook zo ontzettend veel verschillende diensten of producten aan?
Zo ken ik een ondernemer die én een webshop met vegan kleding en producten heeft, én een webshop gespecialiseerd in broeken, én ze runt een communicatie- en adviesbureau. Er is ook een ondernemer die een stenen winkel in hartje Amsterdam heeft die heel goed loopt, een webshop in bijzondere producten heeft die in Amsterdam worden gemaakt of ontworpen, én een webshop heeft in sieraden die ze zelf maakt.
Ja, je weet het zelf ook wel, ondernemers kunnen slecht stilzitten. Vooral ons hoofd is vaak niet stil te krijgen van alle mogelijkheden.
Ik wil geen niche
Tijdens cursussen en in artikelen over succesvol ondernemen wordt ons vaak verteld dat we toch vooral een ‘niche’ moeten zoeken. Nou sorry hoor, ik wil geen niche! Ik denk dat met mij een hoop ondernemers dat veel te beperkend vinden. Ja, mensen kunnen je beter vinden op dat ene ding dat je had bedacht en je kunt al je marketing daarop afstemmen, maar één niche? Dacht het niet! Dan gaan we ons maar vervelen, als we de hele dag hetzelfde moeten doen, want zo klinkt het voor mij. Dan kunnen we net zo goed voor een saaie baas gaan werken, toch?
Tenzij je die niche dus helemaal uitdiept en goed verpakt. Als je bijvoorbeeld zegt: ik doe alleen social media. Maar dat vervolgens voor een heleboel verschillende ondernemers doet en er echt alles uithaalt wat erin zit en écht die specialist bent waar mensen graag mee werken en voor in de rij staan. En ja joh, ze kunnen óók bij je terecht voor een tekst of vertaling. Telt het dan nog als niche? Jawel, toch? Of als je zegt, mijn niche is broeken! Maar er vervolgens gewoon nog 2 bedrijven naast hebt, hahaha.
“In the U.S. alone, 26% of small business owners are running more than 1 company.”
Goed organiseren van je diensten
Een ondernemer is op termijn dus vaak niet gemakkelijk in één netje te vangen. Ik denk dat een goede ondernemer vooral ook niet graag ‘nee’ verkoopt aan zijn klanten. En van veel dingen enthousiast wordt. En vaak denkt ‘dat doen we er nog wel even bij’, om dan vervolgens een jaar later die aangekochte URL toch maar niet te verlengen omdat je er nog niks mee hebt gedaan. Maar plannen en ideeën blijven komen.
Zo noemde ik Mariël van den Donk al even, de duizendpoot-ondernemer van het communicatiebureau en twee webwinkels. Lees dit artikel eens, heel veelzeggend!
En Suzanne Hof dan, die is van de goedlopende stenen winkel in hartje Amsterdam, heeft een eigen sieradenlijn en een webshop in producten die in Amsterdam zijn gemaakt of ontworpen. Ik zei laatst tegen haar: ‘Jij kan dat gewoon allemaal tegelijk!’ En toen zei ze: ‘Nououou, het kán eigenlijk niet allemaal tegelijk.’ Hmmm. Hoe komt het dan dat sommige ondernemers tóch zoveel hooi op de vork nemen? Willen we te veel?
Diensten combineren voor helderheid
Niet alleen is het een goed idee om voor jezelf duidelijk te stellen wát je je klanten nou eigenlijk precies aanbiedt, en dat uiteraard ook goed te communiceren, maar je kunt ook verschillende diensten combineren om dat beter uit te leggen.
Zo gaan wij onze eigen site wéér – ja, weer – aanpakken. Eigenlijk krijgen we alleen maar positieve opmerkingen over onze site, wat we erg leuk vinden (alhoewel je negatieve reacties vaak niet te horen krijgt), maar we vinden het zélf niet duidelijk genoeg. Juist omdat we tegen onze klanten altijd zeggen dat ze het in één oogopslag duidelijk moeten maken wat ze doen, vinden we dat we dat zelf ook nóg duidelijker kunnen aangeven op onze eigen site.
Daarom hebben we besloten om op onze nieuwe site verschillende pagina’s aan te maken waarop we verschillende diensten kunnen combineren in een soort pakketten. Maar waar klanten dus zelf elementen aan kunnen toevoegen of kunnen laten zitten, als ze het niet nodig hebben of via iemand anders willen regelen. Met een duidelijke boodschap kunnen we onze eigen marketing nog beter afstemmen op onze doelgroep. Alhoewel ik moet zeggen, wat we allemaal doen wordt steeeeeds meer. Het is ook allemaal zo leuk!
Wat doe jij allemaal voor verschillende dingen voor je klanten? Of ben jij wel heel gespecialiseerd voor één niche? We zijn heel benieuwd hoe je dat doet! Deel je ervaringen met ons via de mail of in het LinkedIn groepje als je daar lid van bent.