Grote doelgroep? Splits het op!

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   5 maart 2019

We ontvingen een vraag van iemand waar we mee samenwerken: “Wat is de beste manier om je klanten te bereiken, welke woordkeus gebruik je en welke media? Ik heb klanten van 25 tot 90 jaar oud!”

Zoals iedere ondernemer weet, en vast al vele malen heeft gehoord en gelezen, is het heel belangrijk om je doelgroep te bepalen. Zo weet je namelijk voor je marketing precies wie je aanspreekt en ook hoe je ze moet aanspreken.

Doelgroepbepaling maken

In deze blog lees je precies wat ik al eerder schreef over een doelgroepbepaling.
Je moet als ondernemer echt onderscheid leren maken tussen je klanten en je doelgroep.
Het is natuurlijk hartstikke leuk als je heel veel verschillende klanten in je zaak krijgt, en wie wil er nou niet méér klanten? Maar dat betekent niet dat al je klanten ook tot je doelgroep behoren! Er is een ‘groep’ mensen die je het liefste wilt aantrekken, die je het liefste wilt helpen, waar je je het beste bij voelt.

Onze doelgroep

Voor ons zijn dat bijvoorbeeld enthousiaste, gedreven ondernemers die met ons een uiting voor zichtbaarheid willen neerzetten waar ze trots op zijn. Bijvoorbeeld een nieuwe website, omdat de oude niet duidelijk genoeg maakte wat ze nou eigenlijk doen. En daardoor liepen ze klanten mis die niet de tijd of moeite wilden nemen om de site uitgebreid door te gaan nemen, maar meteen wilden weten of ze op de site waren beland van het bedrijf dat hen ging helpen hun probleem op te lossen. Want zo gaat het nou eenmaal.

In onze doelgroep zit ook die klant die een bedrijf is begonnen en meteen inziet dat een professioneel logo en huisstijl belangrijk zijn. Dat iemand die logo’s en huisstijlen ontwerp en zelf ondernemer is begrijpt hoe jouw klanten gaan reageren op jouw logo en huisstijl. En dat jouw buurjongen die alleen maar leuk kan tekenen niet ziet wat daar allemaal achter zit. Iemand die dat begrijpt zien wij graag als klant.

Een bedrijf dat begrijpt waarom goed geschreven webteksten belangrijk zijn, waarom iemand die ‘leuk’ schrijft niet per se ook ‘goed’ schrijft, dat bedrijf zit in onze doelgroep. Iemand die een tekst leest maakt heel veel mee. Diegene leert iets, en voelt emoties en als het goed is wil diegene ook echt aan de slag met jouw boodschap! Er zit een hoop psychologie achter een tekst. Bijvoorbeeld een website moet niet alleen maar gortdroge teksten oplepelen over de producten die je verkoopt, maar moet ook overtuigen!

Dus, onze doelgroep bestaat uit gedreven, enthousiaste en betrokken ondernemers die net beginnen of al een tijdje bezig zijn, die onze hulp nodig hebben met zichtbaarheid en hun plek in de markt willen veroveren.

Niet al je klanten zijn je doelgroep

Nu weet je iets meer over de mensen in onze doelgroep. Dat betekent niet dat al onze klanten ook binnen die categorie vallen! Er komen vaak mensen naar ons toe met een hulpvraag. Als het binnen ons werkgebied valt en we hebben een leuke klik, en/of vinden de ondernemer gewoon een leuk mens, dan gaan we ervoor. Maar dat betekent niet dat wij die persoon per se aanspreken met onze marketing.

Terug naar onze ondernemer met die vraag: “Wat is de beste manier om je klanten te bereiken, welke woordkeus gebruik je en welke media? Ik heb klanten van 25 tot 90 jaar oud!”

Ten eerste moet diegene onderscheid gaan maken tussen haar klanten en haar doelgroep. Welke groep kan ze het allerbeste helpen? Van welke klanten wordt ze blij? En, ook niet onbelangrijk helaas, welke klanten willen het liefst geld investeren in haar product?

Wie bevindt zich waar?

Vervolgens kun je dus kijken waar je doelgroep zich bevindt? Dat is vrij letterlijk: wonen ze bij jou in de buurt, of in dezelfde stad, of door het hele land, of zelfs daarbuiten? Veel ondernemers met een winkel zeggen bijvoorbeeld: “mijn doelgroep bevindt zich in het hele land en zelfs daarbuiten!” Dat zeggen ze omdat er wel eens iemand binnenloopt die geen Nederlands spreekt. “Een toerist!” denken ze dan blij. “Daar wil ik er meer van.”

Ik ben het daar niet mee eens. Omdat er eens een toerist binnenloopt betekent niet dat toeristen ook je doelgroep zijn. Ten eerste zou het zomaar kunnen dat diegene een expat is of pas net in Nederland woont. Dat is namelijk een groep die vaak vergeten wordt.

Niet iedereen in Nederland spreekt Nederlands

Veel Nederlandse websites hebben geen Engelse vertaling (iets wat mij vaak irriteert) omdat ze denken dat mensen die in het buitenland wonen geen doelgroep zijn want ze versturen hun producten niet naar het buitenland, bijvoorbeeld. Maar er zijn heel veel expats die gewoon in Nederland wonen en nog niet meteen Nederlands spreken! Of niet per se expats, maar mensen die net naar Nederland zijn verhuisd, jouw product willen kopen, maar je site niet snappen. Met een vertaling van je site breid je je klantenkring dus gemakkelijk uit. Dat zijn dus mensen die al naar je site komen en je op een gemakkelijke manier niet wegjaagt, want mensen, dat Google translate is echt vreselijk!! Geloof me, ik ervaar dit uit de eerste hand.

Voor een andere ondernemer waar wij al jaren mee samenwerken is het precies andersom. Zij heeft een stenen winkel in hartje Amsterdam en bij haar lopen echt alleen maar toeristen binnen. Zij moet die toeristen dus veel beter gaan bedienen in haar winkel. Alles in het Engels, en niet vergeten te wijzen op haar internationaal-versturende webshop voor als iemand niet direct een beslissing kan maken. Want ze komen niet volgende week nog even langs in de winkel omdat ze toch die mooie handgemaakte tas niet uit hun hoofd kunnen krijgen. Maar door bijvoorbeeld een korting op verzendkosten aan te bieden als iemand twijfelt, kun je ze toch nog over de streep halen. Haar webshop is overigens wel vooral gericht op Nederlandse klanten, en die verkoopt door heel het land goed. Maar dus ook regelmatig aan buitenlandse klanten, omdat ze daarop inspeelt.

Je doelgroep opsplitsen

Terug naar onze vraag: als je je doelgroep eenmaal hebt bepaald kun je die dus veel directer aanspreken met al je marketinguitingen. Mocht nou blijken dat haar doelgroep echt bestaat uit mensen tussen de 25 en 90 jaar, dat in de hele groep haar favoriete klanten zitten: splits die groep dan gewoon op!
Bijvoorbeeld:
Groep 1: mannen en vrouwen tussen de 25 en 40 jaar.
Groep 2: ouders van kinderen met gezondheidsproblemen zoals astma (dit is specifiek voor deze ondernemer, natuurlijk)
Groep 3: mensen tussen de 60 en 90 jaar.

Deze groepen kun je allemaal op hun eigen manier benaderen en aanspreken.
Heb je hulp nodig met hoe en waar? Neem dan gerust contact met ons op, we helpen je graag verder!