Waarom een goed logo belangrijk is

Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection   •   2 juni 2016

Jouw logo is vaak het eerste dat een (potentiële) klant ziet.
Gaan ze naar je site? Daar staat je logo. Zien ze jouw advertentie? Daar staat je logo.
Komen ze jouw bedrijf op Facebook tegen? Daar staat jouw logo.

Je kunt nog zoveel leuks te vertellen hebben, of een prettig persoon zijn om naar te luisteren, maar als je logo knudde is, bepaalt dit in grote mate de indruk die jij en je bedrijf achterlaten bij je (potentiële) klanten.

1. Professional of hobbyist?
Bij een logo begint je verhaal. Daarmee vertel je al heel veel. Meer dan je vaak denkt. Hoe serieus ben je met je onderneming? Is het eigenlijk meer een hobby? Dan gebruik je wellicht een standaard plaatje van internet of maak je zelf iets in Windows Paint. Ben je professioneel en kundig en is deze onderneming hetgeen waar jij veel tijd in steekt en “van wilt leven”? Dan besteed je aandacht en zorg aan je logo en neem je mogelijk een designer in de arm. Wees bewust dat de bekijker van je logo dit allemaal ziet en voelt.

2. Emotie
Daarnaast brengt je logo een sfeer over en creëert deze een emotie bij de ‘ontvanger’. De ontvanger kan zich direct prettig voelen bij jou en je bedrijf doordat je betrouwbaar, creatief, kundig of bijvoorbeeld innovatief over komt. Wat ze kan afschrikken is een rommelige indruk: ontzettend veel verschillende elementen, waardoor het lijkt alsof je niet goed weet wat je wilt vertellen. Je bent niet duidelijk en overzichtelijk. Willen ze wel met zo iemand in zee?

Krijgt de ontvanger een goed gevoel bij jouw logo en begrijpen ze meteen een (deel van je) verhaal? Dan ben je al erg goed op weg! Ze zullen jou dan ook sneller aanraden aan vrienden en familie. Een klant wil (gedeeltelijk) weten wie hij voor zich heeft. Let zelf maar eens op als je een bedrijf kiest waar jij je nieuwe fotoboek wilt laten printen, of door wie jij je raamkozijnen wilt laten schilderen. Wat geeft jou dat gevoel dat je een goede keuze maakt, als je zoekt in een lange lijst van aanbieders?

3. Aard van je product of dienst
Heb een informeel product of dienst, dan vertel jij je verhaal mogelijk met meerdere kleuren, illustraties en bijvoorbeeld met organische lijnen. Ben je heel feitelijk of bijvoorbeeld wetenschappelijk, dan vertel je jouw verhaal strakker en overzichtelijker, zonder poespas, want dat past niet bij wat je doet. Jouw persoonlijke manier van werken ligt vaak erg dicht bij de aard van je zaak. Jouw logo kan dus al vertellen aan je klant wat zij van jouw werkwijze kunnen verwachten. Ben je rustig, weet je precies wat je kunt en aanbiedt? Dan straalt je logo dat ook uit. Ben je flexibel, energiek en ad hoc, dan kan jouw logo dat duidelijk maken.

4. Stukje persoonlijkheid
Zoals hierboven besproken zit er natuurlijk altijd een stukje persoonlijkheid in jouw onderneming, dus mag dat ook best in je logo zitten. Ben jij losjes en energiek, dan mag je logo best wat speelsheid uitstralen. Je kunt hier je kleurgebruik natuurlijk ook op afstemmen: rood voor pittig, of zwarte accenten voor stoer. Groen voor bewust of geel voor zonnig. Maar let op: hebben jouw persoonlijke kenmerken wel een logisch verband met je werk? Dient het de doelstelling van je onderneming?
Omdat je van schattige katjes houdt, zou ik nog geen katje in de logo verwerken als dit NIETS met je onderneming te maken heeft. Maar ben je een zeer optimistisch en vrolijk persoon? Dan kun je best een leuk getekend gezicht met een mooie grote lach in je logo opnemen. Dit zal de ontvanger meteen duidelijk maken dat ze met een vrolijk en enthousiast iemand te maken hebben. Zorg dan ook wel dat dit juist is! Als je potentiële klant bij de eerste kennismaking een ingetogen en nukkig persoon tegenover zicht heeft, ben je meteen niet meer geloofwaardig. Het is dus een nauwe, geloofwaardige relatie die je aangaat met je logo.

Meer weten? Of geïnspireerd geraakt om een (nieuw) logo te laten ontwerpen?

Neem contact met ons op:
06-24 68 93 74
lisa@shoreconnection.nl