Website stap 1: een complete offerte

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   13 maart 2018

De eerste stappen bij het laten maken van een offerte

Je bent een bedrijf begonnen, bent voor jezelf gestart als zzp’er, of je bedrijf bestaat al een tijdje en je website is aan een opfrisbeurt toe. Dus je hebt een nieuwe website nodig. Lekker simpel. Dacht je.

Bij het laten maken van een website komt veel meer kijken dan je in eerste instantie misschien denkt. Natuurlijk is er de simpelste en op het eerste gezicht goedkoopste oplossing. Er zijn tal van bedrijven (waar ze meestal ook op maat gemaakte websites maken) die een standaard template aanbieden waarin je zelf teksten en foto’s kunt plaatsen. Klaar!

De oplossing die het simpelste lijkt

Nou ja, klopt, klaar. Want daar blijft het dan ook bij. Als je iets extra’s wilt, bijvoorbeeld dat mensen een behandeling bij je kunnen boeken, iets bij je kunnen bestellen en afrekenen, of een verlanglijstje kunnen maken, dan zit dat niet altijd standaard bij de mogelijkheden. Voor iedere aanpassing moet je apart betalen en dat kan flink aantikken.

Bovendien zijn er zó veel websites die op deze manier zijn gemaakt, dat jouw website nauwelijks vindbaar is. Het is verstandig om voordat je zo’n standaard website maakt, te vragen naar de mogelijkheden (en kosten) van SEO – oftewel, vindbaarheid. Heb je daar zelf geen verstand van en zit het niet standaard bij je website in? Dan moet je anderen vragen om je te helpen want anders zal niemand je website kunnen vinden in het Google oerwoud.

Een complete offerte

Als je een website wilt, dan is het logisch dat je met een paar verschillende partijen gaat praten. Je legt uit wat je wilt en vraagt een offerte aan. Het lastige is alleen, als je nog nooit een website hebt laten maken, dat je niet weet wat er niet op staat. Wat zou er dus achteraf nog allemaal bij kunnen komen? Vraag een complete offerte aan, waar ook duidelijk in vermeld staat wat achteraf nog bijkomende kosten zijn, zoals hosting en de url. Doet die partij dat ook of gaat dat via iemand anders?

Wat kun je zelf allemaal aanpassen en waar moet je hun iedere keer voor vragen? Op zaterdagochtend, als je opeens bedenkt dat je die leuke actie nog op je site wilt zetten. Moet je voor ieder wissewasje een ticket insturen en dan dagen wachten of kun je het gemakkelijk zelf doen?

En wat als je niet tevreden bent over de samenwerking? Neem je je website dan zo mee naar een andere partij of is er gebruikt gemaakt van een eigen systeem? Dan kan het zijn dat je eigenlijk gewoon vastzit aan een partij waar je niet blij mee bent of echt duizenden euro’s moet betalen om je site mee te nemen. Zelfs na laten maken door iemand anders mag dan vaak niet. Ik weet van iemand die 10.000 euro had moeten betalen om zijn site over te laten zetten. Hij heeft toen maar een hele nieuwe laten maken, was goedkoper.

WordPress is onze nr. 1

Uit ervaring zeggen de meeste mensen dat je het beste kunt kiezen voor WordPress, daar werken wij ook uitsluitend mee. Dat is namelijk een open-source CMS, een Content Management System. Dat betekent dat je zelf, als klant, altijd alles zelf kunt aanpassen! Je kunt zelf een gratis site maken die wordt gehost door WordPress, maar je kunt dus ook iemand anders een WordPress site laten maken, met betaalbare en veelgebruikte oplossingen.

WordPress is voor ons een soort op maat gemaakte puzzel die we kunnen samenstellen uit alle stukjes die jij nodig hebt. Vraag om een korte handleiding of andere vorm van uitleg op te laten nemen in je offerte, zodat de maker(s) je achteraf kan uitleggen hoe je zelf je site kunt bijhouden en aanpassen; als je dat zelf wilt doen, tenminste.

Een belangrijke investering

Als je een simpele website wilt dan betekent dat niet dat die ook simpel is. Behalve teksten en foto’s zit er een hoop psychologie achter een website. Wat vinden gebruikers handig? Wat zien ze graag, waar zoeken ze, wat spreekt ze aan, wat zorgt ervoor dat ze blijven hangen en bij jou kopen in plaats van bij je concurrent? Wat zijn goede kleuren, wat is een goede indeling, wat zijn goede foto’s en hoe groot moeten die zijn? Hoe zorg je ervoor dat je website vindbaar is? Waar moet je nog meer op letten voor Google? Welke mogelijkheden zijn er om je website te promoten?
Pfff, een hele lijst vragen.

Kortom, met alleen het plaatsen van je eigen teksten en foto’s in een standaard website ontwerp ben je er nog lang niet. Denk goed na over wat je eigenlijk wilt bereiken met je website. Is het nuttig om een paar honderd euro te betalen voor een website die niemand kan vinden of waarbij je achteraf nog eens twee keer zoveel betaalt? Nee, natuurlijk niet.

Wij maken zelf heel graag websites en natuurlijk proberen we ondernemers die ons benaderen er altijd van te overtuigen dat ze niet alleen een mooie website van ons zullen krijgen maar ook alles dat erachter zit, waar je zelf niet aan hebt gedacht. Soms is het toch wel een redelijke investering voor de ondernemer en moeten wij ze echt overtuigen dat ze het terug gaan verdienen. Dat is tenminste altijd ons uitgangspunt: een website die je met trots laat zien aan je klanten, die je gemakkelijk zelf kunt aanpassen terwijl je natuurlijk ook altijd nog onze hulp mag vragen. Een website waarbij je nooit aan ons vastzit voor onzin achteraf. Een website waar wij onze jarenlange ervaring en al onze kennis in stoppen. Een website die bij jou past, alsof je hem zelf hebt gemaakt, maar dan beter.

Bel maar, kletsen we even.