Persoonlijkheid in je onderneming

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   14 juli 2015

Wanneer je een bedrijf begint is het belangrijk om daar een deel van je persoonlijkheid in te brengen. Dan wordt de onderneming voor je klanten namelijk ook veel persoonlijker en prettiger om mee te werken, dan met een anonieme organisatie, waarbij je niet weet wie erachter zit.

Mensen waarderen tegenwoordig weer meer de kleinere winkels en persoonlijke bedrijven, waarbij ze ook het verhaal erachter leren kennen. Een leuke trend!

Als eigenaar verkoop je hiermee niet alleen een product of dienst, maar ook een stukje van jezelf, van je eigen ideeën, normen en waarden.

Zo las ik bijvoorbeeld van de week een artikel over Howard Schultz (geen familie, helaas), de baas bij Starbucks, die, doordat zijn bedrijf zo belachelijk snel groeide, het overzicht kwijtraakte. Ze gingen allemaal rare dingen verkopen, die niets met koffie te maken hadden, en slechtere koffie verkopen, om de kosten te drukken. Hij besloot na een tijdje om weer de touwtjes in handen te nemen en te doen wat hij belangrijk vond, ook al leverde het hem veel kritiek op. Ik vond het erg interessant en inspirerend om te lezen!

https://www.linkedin.com/pulse/howard-schultz-profile-failure-jeff-stibel?trk=hp-feed-article-title-hpm

Met wie heb ik te maken?


Mensen zijn tegenwoordig steeds geïnteresseerder in het verhaal achter een product en het bedrijf. Ook bij een dienst, zoals een massage, een knipbeurt, of een cursus, is het fijn om van tevoren te zien met wie je te maken krijgt. Wees niet bang om informatie over jezelf op je website te zetten. Een klein stukje tekst en een fotootje kan al voldoende zijn om mensen een vertrouwd gevoel te geven.

Stel je open


Wanneer je bezig bent met het vaststellen van je bedrijfsstrategie, kijk dan vooral ook goed om je heen. Hoe pakken andere ondernemers bepaalde zaken aan? Hoe voel jij je daarbij? Wie inspireren je en hoe kun jij ook zo gaan denken? En je kunt natuurlijk je bedrijfsstrategie altijd gaandeweg nog aanpassen. Zelfs als je een ondernemingsplan schrijft, staat dan niet in steen gebeiteld.

Niet je hele levensverhaal


Wanneer je persoonlijke informatie deelt met je potentiële klanten, houd het dan wel kort. Niemand hoeft je hele levensverhaal te lezen op je site. Wat korte informatie over jezelf, je achtergrond en bijvoorbeeld waarom je je bedrijf bent gestart is genoeg. Je kunt beter korte informatie plaatsen die mensen met interesse zullen lezen, dan een lang verhaal dat lezers gaan overslaan.

Jij bent je onderneming


Besef je dat jij je onderneming bent. Mensen die jou ontmoeten zullen je associëren met je bedrijf en mogelijk met je product. Dat is natuurlijk ook een beetje het spannende aan je persoonlijkheid verbinden aan je product. Maar het heeft wel echt toegevoegde waarde.

Neem het niet te persoonlijk


Wanneer andere ondernemers en zéker je klanten opmerkingen of kritiek hebben op je manier van ondernemen, stel je daar dan wel voor open. Vooral als je onderneming heel persoonlijk is, dan kan het zijn dat je kritiek heel persoonlijk gaat opvatten en je gaat verdedigen. Maar probeer ervan te leren en in ieder geval na te denken of je er iets mee wilt doen. Voorál als je onderneming niet zo lekker loopt, luister dan naar je klanten. Maar dat moet je eigenlijk altijd doen, natuurlijk.

Uiteraard is bovenstaand verhaal ook maar een mening. Pik er zelf lekker uit waar je wat mee wilt doen; het is jouw bedrijf!