Ik schrijf het liever op

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   20 januari 2023

Schrijf zoals je praat

“Ik kan lullen als de beste. Maar schrijven? Dat lukt me niet,” zei Kees tegen me. Hij zou input voor webteksten op papier zetten, omdat hij daar hulp bij nodig had. Maar ook daarbij wist hij niet waar hij moest beginnen.

Ik besloot hem te bellen en het op mijn manier aan te pakken, met een interview. Lullen lukte hem inderdaad prima! Met mijn vragen, die structuur gaven aan de informatie die ik op de site wilde hebben, waren we lekker in gesprek. De inspiratie vloog me om de oren!

Productinformatie gaf hij door, links waar ik meer info kon vinden kwamen ondertussen binnen via de chat, leuke anekdotes over zijn achtergrond waren er genoeg, wat hij belangrijk vond voor de homepage had hij eigenlijk best op orde. Na een uurtje had ik een uitgebreid document waar ik mee aan de slag kon. Iets waar hij dagenlang tegenop zat te hikken.

Met een goede structuur lukte het wel

Aan de slag met de eerste opzet. Ik begon, zoals altijd, met de producten (of diensten) zodat ik een goed beeld krijg van wat het bedrijf precies doet en welke problemen ze oplossen. Daarna de Over Ons pagina, om iemand beter te leren kennen en te benadrukken wat ze onderscheidt van de rest. En als laatste de homepage, want dat is een samenvatting van de rest van de site.

Er kwam onwijs veel aanvulling op mijn eerste opzet. Top! Want dat betekende dat hij binnen de structuur die ik hem bood wél wist wat en hoe hij het wilde vertellen. Vanuit zijn blote bolletje was het niet gelukt, maar met deze opzet wel. Heerlijk! Hij paste versie 2 nog wat aan en zei: “Zo wil ik het op de site hebben. Niks meer aan doen!”

De Kracht van Taal

Waarom hou ik zo van schrijven? Dingen die je zegt kunnen een flinke impact hebben. Een compliment, een punt van kritiek; mensen vergeten die vaak niet. Een nare of fijne opmerking kan iemand de rest van zijn leven onthouden.

Daarom schrijf ik liever dan dat ik praat. Zo kan ik mijn woorden beter afwegen en dingen die je in emotie er nog wel eens uitflapt gewoon weer deleten. Zat er op mijn mond ook maar een delete-knop!

Omdat taal zo krachtig is en emoties kan opwekken, vind ik het belangrijk en tof om die kracht in te zetten bij webteksten, posts op LinkedIn en eigenlijk bij alles wat ik schrijf. Niet alleen maar droog vertellen wat de afmetingen van je product zijn en dat je 20 jaar geleden een bepaalde studie hebt gedaan, maar vertellen wat jij en je aanbod gaan verbeteren aan iemands leven. Waarom jij zo goed bent in je vak. Waarom iemand bij jou moet zijn. Inspelen op wat de lezer voelt als hij iets leest.

Je moet iets voelen als je een tekst leest

Let maar eens op je emoties bij het lezen van een tekst! Doet het je niks? Dan is het niet goed geschreven.

Wil je dat iemand blij is met de kennis die jij met ze hebt gedeeld? Opgelucht is omdat jij iets ingewikkelds goed hebt uitgelegd? Zich herkent in jouw ervaring? Enthousiast is over de oplossing die jij aanbiedt?

Wat ik meestal probeer te bereiken is dat de lezer denkt: goh, zo had ik er nog niet over nagedacht. Daar ga ik iets mee doen!

Ga er iets mee doen

Zijn jouw teksten geschreven in een logische structuur? Die ook nog eens goed is voor de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid? Komt je boodschap goed over en speel je positief in op de emoties van de lezer? Top! Zo niet, werk aan de winkel.