Hoe fotografie je website niet traag hoeft te maken
Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection • 17 juni 2020
Fotografie is heel belangrijk voor een website; of het nu je eigen hoofd is om je potentiele klanten te laten zien met wie ze gaan samenwerken, of aangekochte beelden van een beeldbank om de sfeer te verhogen en je diensten of producten extra te ondersteunen.
Ik werk zelf al een jaar of 21 in de/ met fotografie en had vroeger de droom om natuurfotograaf te worden. Nu leg ik dus graag aandacht op fotografie bij het ontwikkelen van een huisstijl en het ontwerpen van een website. Het is soms een vergeten onderwerp, of iets waar mensen niet zo snel raad mee weten. Ik help ze graag met mijn enthousiasme en kennis van het gebruik van fotografie.
Foto’s vertellen heel snel een verhaal
Het mooie van foto’s is dat ze heel snel een verhaal vertellen!
Soms krijg je al – zonder echt goed te kijken – een boodschap en een gevoel mee. Als je een fotoselectie goed op elkaar afstemt dan vertellen ze samen een nog sterker verhaal en komt jouw boodschap alleen nog maar krachtiger over. Kijk eens op goaheadconnect.nl en bekijk eens de openingsfoto’s van de pagina’s in het menu. Wat vertelt dit jou? Welke boodschap geeft het jou en wat voel je erbij?
Hoe kies je de juiste foto’s
Ik begrijp dat niet iedereen het even makkelijk vindt om goede foto’s te zoeken en te vinden.
Met mijn jarenlange ervaring in fotoresearch en het opgroeien met een vader die muziekfotograaf was in de jaren ’70 en ’80 is het voor mij niet moeilijk. Ik heb een scherp oog ontwikkeld voor compositie, licht en kleur maar ook de technische details waar een foto aan moet voldoen, of hoe je die moet plaatsen in print of digitaal materiaal.
Maar hoe kun jij nou zelf een mooie selectie samenstellen? Als je een terugbelverzoek achterlaat, dan geef ik je 3 toptips voor het zoeken en vinden van fotomateriaal voor jouw website, brochure of PowerPoint.
Kwaliteit van fotografie
Kwaliteit van fotografie is iets waar ik altijd voor in actie wil komen. En met kwaliteit bedoel ik verschillende dingen:
- De resolutie van een foto (of hij dus scherp is op de te gebruiken grootte);
- Het onderwerp op de foto en of deze aansluit bij jouw huisstijl en doelgroep;
- De kleuren en het licht;
- Straalt de foto professionaliteit uit?
- Zegt de foto iets over jou en jouw diensten en is het geen 13 in een dozijn?
Kijk eens op studiohoreca.nl
Deze website gebruikt een selectie van professionele en sfeervolle beelden om zijn diensten te visualiseren en te ondersteunen.
Fotografie plaatsen op je website
Heb jij je fotoselectie gemaakt en wil je ze gaan plaatsen op je website, maar wil je niet dat je website hier traag van wordt? Het is op dit moment een trend om veel, en grote foto’s te gebruiken op websites, omdat ze bijdragen aan Storytelling. Maar hoe zorg je dat dit de gebruiksvriendelijkheid (waaronder de snelheid dus) van je site niet beïnvloedt?
- Zorg dat je beeldvullende foto’s de grootte van je site hebben.
Veel website’s hebben een breedte van 1170 pixels, dus gebruik die maximale grootte ook voor je beeldvullende foto’s.
Gebruik je een foto maar op de helft van een webpagina? Bewaar dat beeld dan ook op 585 pixels breed. - Om het formaat en de resolutie van je fotomateriaal aan te passen kun je diverse software gebruiken. Photoshop is een hele bekende. Maar dit programma is een dure oplossing en kan wel 20.000 taken meer dan jij nodig hebt. Ik gebruik het gratis software programma GIMP. Deze kan ook heel veel, maar ook uitsnijden, het aanpassen van je formaat en resolutie.
- Oké, je formaat is dus of beeldvullend of kleiner (zie hierboven). En dan de resolutie; dat heeft met de scherpte van je foto te maken. 300 dpi is misschien een bekende term, maar ook alleen nodig voor printwerk. Op een website is 150 dpi ruim voldoende. Stel dat in bij het bewaren van je foto in bijvoorbeeld GIMP.
- Gebruik de website Tinypng.com om je foto’s aanzienlijk te verkleinen, zonder kwaliteitsverlies, voordat je ze uploadt naar je website. Het is een gratis website en je kunt na het verkleinen de nieuwe versie makkelijk downloaden en bewaren. Echt een aanrader!
Je fotoselectie als onderdeel van je huisstijl
Nu je deze fotoselectie gemaakt hebt en goed op je website hebt geplaatst, ben je er nog niet natuurlijk. Deze selectie is goud waard en zorgt voor herkenning, kracht en visualisatie van jouw product of dienst en jouw boodschap als ondernemer! Dus gebruik deze selectie ook doordacht in je andere uitingen, zoals brochures, flyers, social, LinkedIn en meer. Welk beeld wordt jouw hoofdbeeld, en waar zet je de rest in? Moet je na een tijdje uitbreiden om niet te veel in herhaling te vallen?
Wij zijn zelf bezig om onze fotocollectie uit te breiden, die we 1,5 jaar geleden zorgvuldig hebben samengesteld.
Hij past nog helemaal bij wie wij zijn als ondernemers en onze diensten en doelgroep, alleen grijpen we steeds naar dezelfde handvol foto’s bij het maken van nieuwe landingspagina’s, nieuwsbrieven en blogs…. dus… We gaan verder met zoeken en vinden!
Hoe zit het met jouw foto’s op je website?
Heb je vragen over het bovenstaande? Of kun je wel hulp gebruiken met die belangrijke fotoselectie?
Bel mij op 06-24689374, of laat een terugbelverzoek achter, dan spar ik heel graag een keertje met je.
Vrijblijvend uiteraard, gewoon om eens te kijken waar jij behoefte aan hebt.