Hoe bedenk je een goede tagline en pay-off?
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 10 maart 2020
Eerst maar even: wat zijn dat eigenlijk?
Een tagline is wat je doet, een pay-off is een gevoel.
Voor ieder bedrijf is het handig om beide te hebben. We beginnen met de tagline.
Want wat doe je nou eigenlijk? Vooral als je net begint kan het best ingewikkeld zijn om in een paar woorden samen te vatten wat je nou eigenlijk doet! Ik weet dat wij er echt wel moeite mee hebben gehad. Want we doen zoveel! Maar als je een soort overkoepelende factor bedenkt, waar alles onder valt, dan kom je bij ons dus op ‘Design & content voor online en offline uitingen’. Jeetje, wat dat nou zo moeilijk? Ja dus.
Nog korter dan een elevator pitch
Er wordt veel gesproken over de elevator pitch, wat ook al lastig genoeg kan zijn. Hoe vertel je in een paar zinnen aan iemand die je voor het eerst ontmoet wat je nou eigenlijk doet om je brood te verdienen? Probeer maar eens! En dan na die paar zinnen stoppen, hè. Niet daarna nog een half uur doorwauwelen tot in de kleinste details over wat je nog meer allemaal voor je klanten kunt betekenen. Want dan raken ze waarschijnlijk de draad en/of hun interesse kwijt. Voor sommige elevator pitches moet je wel echt van de begane grond naar het penthouse in de hoogste toren van Dubai om het allemaal aan te horen!
Met een tagline maak je het nóg korter. Dan zijn de deuren van die lift nog niet eens dicht en weet je potentiële klant al wat je doet. Daarna moet je dus wél een beetje verder praten, anders wordt het wel een erg saai gesprek.
Een paar recente voorbeelden van klanten van ons:
– Dynamische software oplossingen
– Business administratieve diensten
– Training en coaching
Begin je net met je zaak of is je website bijvoorbeeld onderdeel van een rebranding? Dan is het handig om als je site bijna klaar is, of in ieder geval de teksten bijna definitief zijn, een tagline te bedenken. Want waarschijnlijk heb je door het schrijven van die webteksten een overkoepelende factor gevonden voor wat je allemaal aanbiedt. Zo niet, dan moet je misschien toch maar eens die verbindende factor bedenken, want een duidelijke boodschap naar jezelf en je klanten is super belangrijk.
Wanneer bedenk je de pay-off?
Wat ook zo tegen het einde van de webteksten een goed moment is, is het bedenken van je pay-off.
Het handigste vind ik zelf om op dat moment een aantal woorden te noteren waar je echt een positief gevoel van krijgt. Die je, als het goed is, al meerdere keren hebt gebruikt in de teksten voor de site.
Bij ons was dat Power en Power Up. We willen ondernemers een stap vooruit, of eigenlijk ‘omhoog’ helpen met hun business, met veel enthousiasme en energie (geen saaie standaard marketingplannen van gladde mannetjes in streepjespakken). Dus: Power, Up en voor ondernemers die Business. Power Up Your Business!
Bij recente klanten kwamen bijvoorbeeld “Verbinden voorbij het gangbare” naar boven, en “Onderneem Meer!” voor ondernemers die hun administratieve zaken willen uitbesteden zodat ze zelf meer kunnen ondernemen, binnen hun zaak of erbuiten (reizen, hobbies, tijd met de familie).
Dus die pay-off mag best een betekenis hebben, iets wat jij wilt uitdragen en waar je voor staat.
Waar zet je de tagline en pay-off eigenlijk neer?
Sowieso op je website natuurlijk. Je kunt de pay-off, dus het gevoel, prima onder je logo zetten. Zo wordt het meteen ook onderdeel van je huisstijl. Je kunt 2 versies van je logo laten maken, een met en een zonder de pay-off eronder. Zo kun je bij verschillende uitingen kiezen welk logo je gaat plaatsen.
In je nieuwsbrief, op social media, bij presentaties – allemaal plekken waar je je logo kunt gebruiken. Super handig om daar ook meteen dat gevoel (bij je logo) en die duidelijke boodschap (in de tekst) mee te geven. Herkenning is altijd goed voor je branding.
En de tagline kan op je website het beste op je homepage above the fold (dus zodat je hem meteen op het scherm ziet staan als je de site opent, zonder te hoeven scrollen), vinden wij. Zo beantwoord je meteen de belangrijkste vraag van een bezoeker aan je website: waar ben ik? Als je een stenen winkel binnenloopt, wil je je ook niet hoeven afvragen wat ze hier nou eigenlijk verkopen, dat zou gek zijn.
Duidelijke boodschap en een gevoel
Een paar voorbeelden:
Kia: The Power to Surprise
Coolblue: Alles voor een glimlach
Bol.com: de winkel van ons allemaal
HelloDialog: Klanten vinden. Klanten binden.
Alleen zie ik die laatste dus niet op hun site staan. Ik zie heel vaak geen pay-off op de site staan eigenlijk, zoals bij Amstel bier, bij ABN Amro, bij de NS, bij de Rabobank, om maar een paar voorbeelden te noemen. Zonde eigenlijk! Ik vind het een gemiste kans. Of misschien staan ze verstopt?
Oogharentest
Als je met je ogen een beetje gesloten, door je wimpers naar een website kijkt, zie je dan meteen wat ze doen?
https://www.klm.com/home/nl/nl
Grappig hè, dat kleinere bedrijven het eigenlijk beter doen dan de grote. En die grote er heel erg op rekenen dat je al weet waar je bent en wat ze doen. Op de site van de NS staat niet eens wat ze doen, en ook geen foto van een trein, maar van een auto. Ik krijg totaal geen gevoel bij het openen van deze site.
En dat terwijl het dus juist zo verstandig is om meteen in één oogopslag te laten zien wat je nou precies doet, zodat bezoekers kunnen beslissen of ze verder willen lezen op je site (vergeet niet dat een hoop bezoekers via een zoekactie in Google op je site komen en niet precies weten wat ze daar kunnen verwachten). En daarnaast kun je met je pay-off en met de fotografie meteen een gevoel oproepen en meegeven aan de lezer. Lees je deze site met enthousiasme en plezier, of is dit een serieuze site, zakelijk of voor je vakantie. Hoe wil je dat de bezoeker zich voelt bij jouw bedrijf?
Heb je zelf leuke voorbeelden van hoe het wel of niet moet? Laat het ons weten!
We zijn benieuwd naar jouw tagline en pay-off! Tenzij we die zelf hebben helpen bedenken, natuurlijk.