Hoe bedenk ik een pakkende titel?

Nora Schultz/Sure Connection   •   17 februari 2023

2:22 minuten met ondertitels.

Hoe schrijf ik een goede titel die nieuwsgierig maakt, de lading dekt en niet meteen alles weggeeft?
Dat was de vraag van Philo Mertens waar ik in mijn filmpje antwoord op gaf.

Wat mij betreft hangt het af van je doel.
Zelf hou ik van informeren (en enthousiasmeren met een volgende stap). Dus ik bedenk eerst wat ik eigenlijk wil zeggen, waarom en voor wie.

Als ik klaar ben met schrijven bedenk ik: waar gaat dit bericht nou eigenlijk over? En nog beter: welke vraag beantwoord ik hiermee? Dat wordt vaak mijn titel, met het woord “hoe” of “wat” erin.

Een voorbeeld van een informatieve titel die ik vandaag tegenkwam is: “Ukraine war: How the conflict is creating family rifts in Russia” van BBC News. En op nu: “Vertrokken horecapersoneel kwam niet terug na corona: waar zijn ze gebleven?”

Vaak schrijven mensen een titel om zoveel mogelijk clicks te krijgen. Die zweren er bijvoorbeeld bij dat je een oneven aantal in je titel moet gebruiken.

Een voorbeeld: “I’ve been on over 100 safaris across Africa and repeatedly see tourists make 11 big mistakes, from sleeping i…” Hierbij maken ze titel ook nog eens te lang, zodat je erop moet klikken om alleen al de hele titel te kunnen lezen.

“3% of people can’t create a mental picture in their heads – this test will tell you if you’re one of them.”

En dan heb je nog click bait. Feitelijk vaak een leeg bericht dat niet echt iets toevoegt aan je leven, maar wat je alleen maar nieuwsgierig maakt. Zoals: “Droomvlucht wordt nachtmerrie: planeten naar beneden gestort in Efteling” of “How Aussie man retired rich at just 31.” “Deze spannende thriller op Netflix wordt sterk bekeken.” Ik trap er nog steeds te vaak in, zo’n kop.

Wat is jouw doel?