Een blog is geen dagboek

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   11 december 2019

Een blog is geen dagboek

Bij iedere website die wij maken probeer ik de klant ervan te overtuigen een blog op te nemen. Dat resulteert vaak in wat aanvankelijk gesputter. Van “nee, dat wil ik niet!”, tot “daar heb ik helemaal geen tijd voor!” en “waar moet ik in vredesnaam over schrijven?” aan toe.

De meeste recente “o nee, moet dat?!” reactie was: “ik zie mijzelf namelijk niet ‘wel of niet uitgebreid’ vertellen wat ik zoal op een bepaalde dag heb gedaan of voel. Als ik dit fout zie dan corrigeer mij en overtuig mij dat ik dit wel moet opnemen op mijn site.”

Overtuigingskracht

Daarop heb ik al mijn overtuigingskracht in de strijd gegooid en hoera! Ze gaat bloggen. Ze heeft er nu zelfs lol ik, geloof ik toch zomaar.

Zo heb ik haar overtuigd:

De bedoeling van een blog is absoluut niet om uitgebreid te vertellen wat je zoal op een bepaalde dag hebt gedaan en hoe je je voelt. Een blog is bedoeld om je expertise te laten zien en de lezers te helpen met informatie over een bepaald onderwerp.

Bijvoorbeeld: ik kom op jouw site omdat ik via via over je heb gehoord en wil kijken of jij mij aanspreekt. Als ik allerlei interessante blogs zie over onderwerpen die te maken hebben met mijn vraag, dan denk ik: goh, zij weet er wel veel van! Heeft een andere aanbieder deze info niet op zijn site staan, dan is de kans groot dat ik liever voor jou kies omdat ik een gevoel van vertrouwen krijg.

Ander voorbeeld: ik zoek in Google bepaalde informatie en word naar een blog op jouw site geleid. Ten eerste kan ik daardoor kiezen om jou in te schakelen voor hulp (nieuwe klant) en daarnaast krijg je zo meer verkeer naar je website, waardoor je omhoog gaat in de zoekresultaten.

En b) met een blog houd je je site in beweging voor Google, er verandert regelmatig iets aan je site en daardoor zak je niet weg in de zoekresultaten. Je kunt op LinkedIn linkjes zetten naar je blog berichten waarmee je je contacten kunt helpen met waardevolle informatie, bijvoorbeeld over hoe en/of waarom je bepaalde dingen moet doen.

Kennis delen

Een blog is geen dagboek, maar meer een soort kennisbank waarmee je mensen naar je website krijgt en vertrouwen opbouwt. Je kunt bijvoorbeeld 1x per maand of 1x per 2 maanden een blog schrijven (of laten schrijven).

Onderwerpen die je gaandeweg tegenkomt schrijf je op een lijstje, bijvoorbeeld als je denkt: goh, met deze informatie heb ik die klant echt geholpen, hier wil ik wel meer over vertellen en dat delen met mijn lezers (zoals in dit geval).

Goede voorbeelden

Kijk eens naar:

https://webtalis.nl/blog/

https://succesmetjewebshop.nl/blog/

Hoeft echt niet spannend te zijn

Misschien voel je veel druk voor je gaat schrijven. Dat je blog vooral veel gelezen moet gaan worden en dat het onderwerp interessant en spannend moet zijn.

Interessant, ja. Jij weet als geen ander wat je klanten en potentiële klanten interessant vinden, wat hen bezig houdt. Maar nee, het onderwerp zal echt niet voor iedereen interessant zijn.

Het hoeft ook niet “veel” gelezen te worden. Al heb je maar 1 iemand interessante informatie gegeven, dan is dat toch prima! Je moet eens kijken hoe vaak een oude blogpost nog wordt gelezen (dit kun je zien in je analytics, hierover zo meer).

En spannend, nee. Juist niet! Je wilt juist een onderwerp kiezen dat mensen bezig houdt, waar ze meer over willen weten. Je schrijft niet voor een niche. En het moet liefst ook een onderwerp zijn waar mensen met Google naar zoeken, des te meer kans dat ze op jouw site terecht komen. Weer kennis gemaakt met iemand! Natuurlijk is het wel zo dat als er al heeeeeeeel veel over geschreven is, jij niet per se hoog in de zoekresultaten terecht komt. Maar hoe meer je blijft bloggen, hoe meer mensen je daarmee naar je site trekt, hoe hoger je in de zoekresultaten komt.

Resultaten meten

Vervolgens wil je natuurlijk wel weten of je harde werk een beetje zin heeft gehad. Hiervoor kun je het beste Google Analytics gebruiken. Dan kun je precies bekijken hoe vaak een bepaalde blog post gelezen is. Daar kun je dan weer keuzes voor komende posts op baseren, want nu weet je wat het ’n beetje goed doet!

Vergeet niet dat blogs niet alleen worden gelezen in de weken nadat jij ze post. Als een nieuw iemand op jouw site komt, dan gaat ie hopelijk lekker rondsnuffelen in je blogs en er wat interessante onderwerpen uitpikken. Dus houdt vol!

Ik kom wel naar jou

Wat écht geen zin heeft, is een blog op je site zetten en er verder niks mee doen. Je moet wel tegen mensen zéggen dat je weer wat nieuws op je site hebt gezet. Want denken dat mensen iedere maand gaan onthouden om weer ‘ns effe op je site te gaan kijken of jij misschien weer tijd hebt gehad om wat leuks te posten, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Dus: maak die nieuwsbrief! Ga email adressen verzamelen. Let er op dat iemand specifiek toestemming moet geven om je nieuwsbrief te ontvangen! Je mag niet zomaar een nieuwsbrief naar je adresboek versturen. Helaas.

Vraag aan nieuwe contacten of ze je nieuwsbrief willen ontvangen.

Heb je geen zin in een nieuwsbrief? Zet dan op zijn minst een inschrijfoptie op je site zodat iemand een email ontvangt als jij een nieuwe blog hebt gepost. Ook hiervoor kun je email adressen verzamelen en zelf invoeren.

En deel je blogs op social media, zoals LinkedIn. Wij deden dat voorheen niet, omdat we wilden dat mensen zich zouden aanmelden voor de nieuwsbrief en zo exclusief de nieuwste blog zouden ontvangen. Maar daar stappen we nu vanaf omdat we zelf niet genoeg achter inschrijvingen aanzitten. Gaan we wel weer meer doen.

 

Het hoeft niet, hoor

Als je echt niet wilt, dan moet je het niet doen. Ik raad het alleen wel aan als goede marketingtool om meer klanten te krijgen en voor de vindbaarheid van je site.

Begin nou maar met die blog, je zult er nog lol in krijgen.