Afspraken via Skype
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 23 maart 2016
Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met afspraken via Skype en ik moet zeggen, het bevalt geweldig! Uiteraard maak ik ook nog steeds afspraken in persoon, maar Skype is een ontzettend goede oplossing gebleken om zaken als afstand en tijdsdruk te overbruggen.
Een afspraak via Skype is veel sneller gemaakt dat een afspraak in persoon. Als iemand een drukke dag heeft, kan een Skype afspraak er vaak wel even ‘tussendoor’. We hoeven dan allebei niet te zoeken naar een geschikte datum waarop we beide ruim de tijd hebben om te reizen naar een afgesproken plek. Wij hebben geen kantoor, dus het is altijd zoeken naar een geschikte en rustige locatie. Tenzij we bij de klant afspreken, natuurlijk. Er is dus geen reistijd nodig, geen kilometers, geen benzinekosten en geen parkeerkosten.
Een Skype-afspraak is bovendien vaak een stuk korter dan een persoonlijke afspraak. Iemand is tenslotte helemaal naar Amsterdam of Hilversum of waar dan ook gekomen, laten we beginnen met 10 minuten small talk. Op Skype hoef ik nooit te vragen of iemand het goed heeft kunnen vinden. Als ze 10 minuten te laat zijn (of een half uur) werk ik ondertussen gewoon vrolijk verder. De reistijd die ik bespaar kan ik ook besteden aan opdrachten. De reiskosten die ik bespaar hoef ik nergens terug te verdienen. En de persoon aan de andere kant en ik kunnen ervoor kiezen om lekker uitgebreid anderhalf uur te kletsen, of na 10 minuten alweer af ronden; het maakt niet uit.
Wel verkies ik Skypen boven bellen. Ik vind het prettig om de ander te kunnen zien. Ik kan ze ook veel beter verstaan (omdat ik hun mond kan zien), iets waar ik aan de telefoon nog wel eens moeite mee heb. In een druk café is het helemáál erg! Dan hang ik zowat over tafel om ze goed te kunnen verstaan. Geen gezicht, die dichtgeknepen oogjes van me. Vorige week nog, ik zat door omstandigheden een half uur te wachten in een ontzettend warm en steeds drukker wordend café, wachtend op iemand die verlaat was en toen nog een parkeerplek moest zoeken. Daar zat ik met mijn glaasje water van 2,50 euro. Het was wel een leuk gesprek, maar ik verstond er steeds minder van door al het kletterend bestek en geroezemoes om ons heen. Skypen was in dit geval misschien toch efficiënter geweest. Wat wel weer leuk was, was dat ik een praatje heb gemaakt met Edwin Rutten (Ome Willem, voor mijn leeftijdsgenoten). Dat was niet gebeurd als we hadden geskyped!
Nog een voordeel aan Skype is dat je iemands houding ook kunt zien, iets wat je mist aan de telefoon. Communicatie bestaat uit 3 elementen: woorden, intonatie en lichaamstaal. Die 3 elementen kun je wel overbrengen via Skype, maar niet aan de telefoon.
Natuurlijk zijn er ook voordelen aan een persoonlijke afspraak. Het is vooral handig en gewoonweg noodzakelijk, als we voor een winkel of horeca-gelegenheid aan de slag gaan. Dan moet je toch echt de zaak met eigen ogen gezien hebben, als je je werk goed wilt doen. Maar vervolgafspraken zouden eventueel wel via Skype gedaan kunnen worden, alhoewel het moeilijk is voor iemand die een winkel runt om even tussendoor te Skypen vanachter de toonbank. Dan is even bellen of langsgaan weer handiger.
Als ik iemand interview – want dat doe ik tegenwoordig – is Skype weer ideaal. Het is veel sneller en gemakkelijker om af te spreken via Skype; het kan voor degene die ik interview ‘even tussendoor’. En ik heb mijn handen vrij om aantekeningen te maken. Doordat we elkaar gezicht en lichaamshouding zien, hebben we ook een veel persoonlijker gesprek. Iemand die ik vorige week interviewde, die eigenlijk nooit Skype gebruikt, zei tijdens ons gesprek: “Dit ga ik vaker doen! Handig, zeg!”
Hoe denk jij hierover? Ik ben benieuwd!