Hoe richt je je tekst aan je doelgroep?
Nora Schultz/Sure Connection • 24 februari 2023
2:33 minuten met ondertitels.
Hoe richt je je teksten aan je doelgroep?
Deze vraag kwam van videomaker Saskia van Ooijen.
“Ik zou het leuk vinden om tips te krijgen hoe je nog beter je tekst kunt richten aan je doelgroep. Ik wil mij meer gaan richten op maatschappelijk betrokken bedrijven en (semi) overheidsinstellingen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn teksten echt aan hen gericht zijn?”
Mijn tip: leef je in in de persoon voor wie je schrijft.
Wat mensen vaak doen als ze schrijven – en voorál voor overheidsinstellingen – is dat ze heel ingewikkeld gaan praten. En dat is helemaal niet nodig!
Je schrijft niet aan een gebouw, of aan ’n bedrijf, of aan een groep mensen. Je schrijft voor 1 lezer. En dat is ook maar gewoon ’n mens. Die heeft ’s ochtends bijvoorbeeld de kinderen naar school gebracht, na ruzie over schoenen aantrekken. Of eerst nog een uur in de sportschool gezeten. Die is blij dat ie met ’n eerste bakkie op kantoor zit!
Je lezer heeft een probleem dat opgelost moet worden. Of heeft ’n opdracht gekregen, bijvoorbeeld om iets uit te zoeken. Die is op jouw website terecht gekomen, of op je LinkedIn profiel.
Dus wat ik aanraad is om eerst uit te leggen wat je dienst inhoudt,
welk probleem het oplost en wat zij daaraan hebben,
en dan waarom ze bij jou moeten zijn.
Als je dat hebt uitgewerkt, stel je dan voor dat jij die persoon bent die jouw tekst leest. Het moet ze raken. Het moet ze iets doen. Het moet geen ingewikkelde, afstandelijke tekst zijn, waar veel met “u” gesmeten wordt. En waarvan ze denken: “Tja, ik weet nu nóg niet wat dit oplost. Er wordt mij alleen maar verteld wat ze doen, maar niet wat ik eraan heb.”
Dus maak het persoonlijk. Schrijf voor een mens.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad en dat je anders naar tekstschrijven gaat kijken. Succes!
Wie is jouw doelgroep en hoe schrijf jij daarvoor?