Waarom social echt een vak apart is
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 26 april 2018
Wij vertellen klanten altijd: het enige dat wij écht niet doen is social media. Dat snappen mensen vaak niet, aangezien het een onderdeel is van je marketingmix. Dat is ook zeker zo, eentje waar we ook op hameren bij klanten waarvoor we denken dat het nuttig is, maar het is écht een vak apart!
Waar ligt je passie?
Wij doen echt ontzettend veel zelf. We maken websites en webshops, schrijven en vertalen teksten in het Nederlands en in het Engels, ontwerpen huisstijlen en doen grafisch design, we weten veel van SEO, we houden erg van organische marketing (online en offline) en we weten steeds meer van de technische kant van sites en kennen zelfs een klein beetje code. Omdat we allebei ontzettend houden van nieuwe dingen leren komt er steeds meer bij en blijven we ons ook verdiepen in ons vakgebied, zodat we steeds completere pakketten kunnen leveren aan onze klanten.
Maar dat social. We hebben er allebei niks mee. Lisa zit nooit op Facebook en ik scroll er vaak hard doorheen. Twitter, Instagram, Pinterest, we hebben er niks mee en snappen er ook niks van. Het is vast heel nuttig voor veel mensen en bedrijven, maar waarom je vrienden van de lokale makelaar zou willen worden, of waarom de supermarkt op Pinterest zit, geen idee.
En wij vinden, als je ergens geen bal aan vindt en je hebt ook nog eens totaal geen behoefte om het te leren, dan moet je het vooral niet doen. Ik wil niet zijn zoals de ondernemer die ik laatst sprak die online telefoononderdelen verkoopt maar er geen zak aan vindt en ook nog eens van 9-6 op kantoor moet zitten voor het geval er iemand binnenloopt zonder afspraak en ook nog eens de meeste van zijn klanten niet leuk vindt. Wat ben je aan het doen? Waar is je passie? Wij willen dat gewoon niet. Alleen omdat je er geld mee verdient? Dan kopen we wel een paar schoenen minder. Maar goed, da’s onze keus. Ieder zijn ding.
‘Maar social, dat doe je er toch gewoon bij?’
Zoals gezegd, social is echt een vak apart. Er komt zoveel bij kijken! En natuurlijk, er zijn ook mensen die de hele dag niks anders doen dan SEO (brrrr, ik moet er niet aan denken) maar ik vind dat we er echt genoeg vanaf weten om het in ons pakket op te nemen. Wil iemand er echt heel diep induiken dan kun je altijd nog een expert inhuren, maar voor de basisbeginselen weten we echt meer dan voldoende. Taal en ontwerpen zit in onze respectievelijke genen gegoten dus dat zit ook wel goed. Websites maken is zeker iets waar je steeds alleen maar beter in wordt en wat we echt ontzettend leuk vinden om te doen en al onze vele eieren in kwijt kunnen. En marketing voelt ook echt natuurlijk (behalve als je het over ROIs, targeted outcome, campagnes en marketingplannen hebt. Daar doen we niet aan, hoor).
In gesprek met een social media specialist
Toen iemand laatst tegen me zei ‘Maar social, dat doe je er toch gewoon bij’, toen dacht ik, en nu wil ik met een duidelijk verhaal komen waarom je social er niet gewoon eventjes bij doet. Wij niet, en de meeste ondernemers ook niet.
Daarom sprak ik met Lisa Peters van Bakkie Content, onze favoriete social media specialist, die mij hielp het verhaal concreet te maken (vanaf nu verder aangeduid als ‘Lisa’, niet te verwarren met mijn compagnon Lisa Schultz). Zij vindt het gelukkig wél leuk!
‘Veel ondernemers denken inderdaad dat je social media “er wel even bij” doet. En dat het niet veel tijd kost. Ze denken ook dat ik best even in 5 minuten een post voor ze in elkaar kan flansen. Ja, dat kan ook wel, maar dan wordt het niet goed!’ Lisa is heel erg geïnteresseerd in de emotie die een post en de juiste afbeelding oproepen. Welke doelgroep spreek je aan en hoe reageren ze op je post? Dat is zoveel interessanter en belangrijker dan bij hoeveel mensen het op de tijdlijn verschijnt. Die connectie met mensen is juist wat social media zo bijzonder en belangrijk maakt volgens Lisa. ‘Wat denken mensen als ze je posts zien? Wat voor invloed heeft dat op je reputatie als ondernemer of op je bedrijf? Ik denk daar altijd goed over na voordat ik iets post.’
Veel ondernemers denken dus niet alleen dat social media simpel en snel te doen is, maar ook dat ze het prima zelf kunnen. Ze missen daardoor vaak een wereld aan mogelijkheden, volgens Lisa. ‘Er is zoveel mogelijk met bijvoorbeeld alleen al adverteren op Facebook. Je kunt heel specifiek je doelgroep bereiken en zoveel inzichten krijgen met alle beschikbare tools. Zo jammer als ondernemers dat niet weten.’
Emotie en reputatie
Lisa Peters begon zich ongeveer 5 jaar geleden professioneel te verdiepen in social media. Ze vond toen de cijfermatige analyse vooral heel interessant. Maar dat ontwikkelde zich meer naar de psychologie erachter; hoe komt het over? Wat doet een post voor het oog en voor de emotie? Ze krijgt daar nu echt een kick van. Ze wil via social media positieve ervaringen creëren. ‘Die cijfers erachter, dat zijn geen droge cijfers. Al die likes, dat zijn allemaal mensen.’
‘Social moet je echt zien als een onderdeel van je online en offline marketingmix. Ik kijk altijd naar hoe alle onderdelen binnen de marketingstrategie aan elkaar hangen. Als iemand een abri laat maken dan vragen ze zich ook niet af hoeveel mensen het een leuke poster vinden of hoeveel extra producten ze daardoor gaan verkopen. Dat wordt wel gewoon geaccepteerd en uitbesteed, terwijl je op social media juist veel meer resultaat ziet en weet wie je bereikt en wat het effect is.’
Op de hoogte blijven van ontwikkelingen
Er verandert continu veel in de social media wereld, iets waar Lisa bovenop zit. Ze volgt verschillende influencers en bloggers en is zo altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Haar klanten, en dat zijn er nogal wat, hebben vaak eerst zelf de social media geprobeerd, maar komen erachter dat het ze toch te veel tijd kost om het echt goed te doen, dat het echt beter kan. Ze moet zich natuurlijk altijd eerst bewijzen, maar haar klanten kunnen vaak direct zien dat het inderdaad beter gaat en ze meer resultaten boeken. ‘Zie het net als een boekhouder, dat doen veel ondernemers ook niet zelf. Ze besteden het uit aan iemand met veel kennis en ervaring. Je kunt als ondernemer simpelweg niet alles zelf doen. Als je denkt dat je social beter kan en je ziet het belang ervan in, denk er dan eens over na om het uit te besteden aan een professional. Of volg een workshop om de belangrijkste tools te leren kennen en probeer daarna uit wat goed voor jou werkt.’
Tips van Lisa
Twee tips van Lisa zijn: blijf vooral trouw aan jezelf. Kijk niet alleen maar af bij anderen wat voor hun goed werkt. Wat wil je met je bedrijf uitstralen en wie is je doelgroep? Waar hebben zij behoefte aan? Doe je social vanuit je eigen kracht!
En, sta er altijd voor open om meer te leren. Het is nooit klaar, met social media als deel van je marketing ben je iedere dag bezig en het blijft in beweging. Sta open en leer!