Website stap 3: Wat is content en waar moet je aan denken?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   18 februari 2019

We zijn aanbeland bij de volgende stap van het maken van een website: de content.

De basis staat: het gekozen thema is geïnstalleerd, de demo content en benodigde plugins staan erin, we kunnen gaan vullen!

Wat is content eigenlijk?

Webcontent betekent alles wat er aan inhoud staat op de site, dus alles wat je kunt zien:

teksten, foto’s en filmpjes.

Soms kiezen onze klanten ervoor om zelf content aan te leveren en anders laten ze het (of deels) door ons regelen. Het kan allebei! Maar het liefst geven we graag wat advies van tevoren aan de klant als ze liever zelf gaan schrijven, aangezien we veel weten over webteksten en SEO, waar de teksten ook een heel belangrijk onderdeel van zijn – als niet het allerbelangrijkste.

Als je zelf de webteksten wilt schrijven

Sommige mensen houden heel erg van schrijven, net zoals ik. Ze weten zelf toch altijd nog het meeste over hun bedrijf en hun producten of diensten, dat is absoluut waar. Maar waar ik het niet helemaal mee eens ben is dat een aantal mensen, zoals bedrijfscoaches of zelf Aartjan van Erkel, zeggen dat je het schrijven van je webteksten nooit moet uitbesteden.

Ik heb echt genoeg voor anderen geschreven om te weten hoe ik hun tone-of-voice moet overnemen. Schrijf ik voor jou, dan schrijf ik zoals jij dat doet. Misschien heb jij wel helemaal geen plezier in het schrijven! Dan zou ik het lekker uitbesteden. Ik weet tenslotte ook hoe ik webteksten goed in elkaar zet en dat weet jij misschien toch net iets minder goed.

Een webtekst schrijven is niet hetzelfde als een blog schrijven, of een productomschrijving, of een persbericht, of een krantenartikel. Dat is nu eenmaal zo. Iedere uiting vergt zijn eigen structuur.

Maar vind je schrijven wél leuk? En heb je een heel goed idee van wat je op je site wilt hebben? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om me te vragen er eens naar te kijken.

Dan kijken we samen naar de juiste structuur, spelfoutjes, enthousiasme, lengte van de tekst en begrijpelijkheid voor je lezers.

Foto’s voor een website

Foto’s zijn absoluut een niet te onderschatten onderdeel van iedere website. Want hoe belangrijk teksten ook zijn voor mij, voor de lezer en voor Google (SEO), zijn de foto’s het allereerste dat je websitebezoeker ziet.

Ik heb helaas nog nooit iemand horen zeggen: “Wauw, die mooi gestructureerde tekst springt er echt uit! Wat een mooie opener!” Maar wel over foto’s. Teksten vergen nu eenmaal wat meer tijd en geduld, foto’s wekken veel sneller een reactie en een emotie op.

Lisa is een kei met foto’s. Wij komen dan ook allebei uit het fotografievak. Onze vader is fotograaf (barryschultzphotography.com) en wij weten niet beter dan dat ons leven bestaat uit gemaakte foto’s. Hij was vroeger popfotograaf, maar is daarna ook altijd blijven fotograferen. Regelmatig was je hem kwijt omdat hij weer ergens plat op de stoep lag om een mooie ‘shot’ te maken.

Een paar jaar later ging Lisa hem nadoen, ook zij had de liefde voor zelf fotograferen te pakken. Gezellig hoor, met hun op stap gaan! Iedere 6 seconden stilstaan, haha.

Maar onze vele jaren in de fotobizz van onze ouders heeft ervoor gezorgd dat wij veel weten van compositie en kleurgebruik en welke foto’s het meeste aanspreken en je boodschap het beste ondersteunen. We kunnen altijd helpen bij het uitzoeken van fotografie, om ervoor te zorgen dat je site meteen opvalt en een goede uitstraling krijgt. Kijk eens naar Lakana.nl en Forconference.nl.

En sites zonder foto’s vinden we maar saai!!

Aan de slag met de content!

Zijn de teksten en de foto’s op jouw site het beste wat je ervan kunt maken? Straalt het vertrouwen, enthousiasme, kennis en expertise uit? Top!

Twijfel je? Laat ons gerust kijken! Samen kunnen we er een site van maken waar je super trots op bent en vooral een site die bij jou past als ondernemer. Een software engineer van in de 60 vraagt om een andere tone-of-voice en uitstraling dan een reiswebsite van een twintiger.

Kijk ook goed naar hoe je alle teksten het beste kunt structureren en kunt optimaliseren voor SEO, hoe je je menu niet te lang en niet te kort maakt en hoe je met foto’s meteen een top uitstraling kunt neerzetten. Succes!