Website stap 2: Waarom een goede template belangrijk is

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   11 juli 2018

Als wij een website maken voor een klant, dan doen we dat altijd in WordPress. Er is met WordPress enorm veel mogelijk, het werkt prettig en onze klant kan het bijhouden na de oplevering zo overnemen; met wat uitleg van onze kant, natuurlijk. Maar juist omdat er zo veel mogelijk is in WordPress, kan het voor een beginner wel eens overweldigend zijn.
Daarom helpen wij de klant door om als eerste stap na het accepteren van de offerte –na het doen van een dansje, natuurlijk – een shortlist templates te maken. Op basis van de briefing over het gevoel, de stijl en de uitstraling die de website uiteindelijk moet gaan krijgen, wandelen wij het WordPress ‘theme forest’ in.

Hier zijn op het moment meer dan 11.000 thema’s te vinden. Dit zijn templates die al een bepaalde uitstraling en bepaalde functies hebben. Dit scheelt bij het bouwen van de site enorm veel tijd en werk, omdat je een heleboel gewoon aangeleverd krijgt. Meestal kost zo’n thema ongeveer 50 euro om aan te kopen en krijg je er dus ontzettend veel voor terug; pagina’s die al zijn gebouwd als voorbeeld, plugins die je anders los zou moeten aankopen, ondersteuning van de bouwers, allerlei functionaliteiten die je gemakkelijk kunt gebruiken. En alles binnen dat thema is aan te passen; niet alleen de kleuren, fonts, en de functies, maar iedere pagina kan uitgebreid of ingekort worden, precies zoals de klant het wil.

Een shortlist templates

Omdat er zo veel keuze is, en dat dus best overweldigend kan zijn, zoeken wij templates uit die we vinden passen bij het project én bij de klant. Want in onze ogen moet je website ook een reflectie worden van jou als mens en als ondernemer. Dat maakt je website persoonlijker en zal daarmee meer mensen aanspreken. Klanten krijgen van ons een shortlist met zo’n vijf thema’s die wij passend vinden. Daaruit kunnen ze kiezen welke hen het meeste aanspreekt. We zeggen er altijd bij dat we verder kunnen zoeken als ze er niks tussen vinden zitten, maar dat is volgens mij nog nooit voorgekomen.

Vaak hebben we zelf een favoriet en hopen we dat ze die gaan uitkiezen. Maar heel vaak kiezen ze iets anders! Daarom is het maar goed dat ze ruim de keuze krijgen. Vaak zegt hun keuze ook weer veel over het project en over hoe zij de uiteindelijke website voor zich zien.

Domeinnaam en hosting (met SSL) via een externe partij

Terwijl wij bezig zijn met het opstellen van de shortlist, kan de klant vaak alvast aan de slag met de url en de hosting. Er zijn zo enorm veel hostingpartijen beschikbaar, maar Eric, de IT specialist waar wij mee samenwerken, heeft de voorkeur voor Siteground. Soms heeft de klant al een url en hosting, soms nog niet. Wel raden we iedereen tegenwoordig aan om een SSL certificaat af te sluiten bij het hostingpakket (Lees meer over het nut van een SSL certificaat).

Als de hosting is geregeld, dan kan het thema direct bij de host geplaatst worden en kunnen we daar aan de slag.

In sommige gevallen laat de hosting wat langer op zich wachten. Of de klant heeft al een website en wil deze nog in de lucht laten terwijl we de nieuwe bouwen (dit raden wij ook altijd aan). In dat geval kunnen we het thema en de nieuw te bouwen site parkeren bij onze programmeur. Die verhuist het geheel dan, wanneer we klaar zijn, in één keer naar de nieuwe hostingomgeving. Staat het nieuwe thema eenmaal, dan gaat de democontent erin, zodat we de voorbeelden die we hebben uitgekozen voor handen hebben. Ook installeren we de benodigde plugins voor het thema maar ook een stapel gratis plugins die heel handig zijn gebleken.

Het bouwen kan beginnen

En dan, kunnen we echt van start! De content (tekst en foto’s) kunnen erin, we maken de pagina’s mooi op, geven het allemaal toffe visuals en functionaliteiten mee en zorgen voor sterke marketing. CTAs, contactformulieren, topbars, footers; we werken aan alle aspecten van de site. We vinden het altijd weer heerlijk om met een nieuwe site aan de slag en te gaan en al onze ideeën werkelijkheid te zien worden.

Soms is het wel frustrerend om weer met een nieuw WordPress thema te werken omdat ieder thema anders is. Soms zijn de makers wel erg creatief geweest met bepaalde functies en af en toe zoek je je een ongeluk om erachter te komen waar je dat ene dingetje nou weer moet instellen. Maar meestal zijn we gewoon super enthousiast over de mogelijkheden. En met behulp van Eric en contact met de themamakers komen we overal wel uit. Het duurt soms even, maar dan heb je ook wat. En bijna overal is wel een plugin voor, ook geweldig. Maar hoe een thema precies in elkaar steekt, daar kom je toch echt pas achter als je het thema al hebt aangekocht.

Kortom, iedere keer dat we weer een website mogen maken zijn we blij. De mogelijkheden binnen WordPress groeien als kool en je ontdekt steeds weer de leukste dingen waar je je klant blij mee kunt maken. Met als einddoel een toffe website die de klant vol trots aan iedereen wil laten zien, kunnen we niks leukers bedenken. Toch leuk dat we er nu aan zes tegelijk mogen werken.