Wat hebben herpositioneren en vormgeving met elkaar te maken?

Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection   •   15 december 2016

Als grafisch ontwerper ben ik sinds kort op zoek naar ondernemers die al een tijdje bezig zijn en voor wie ik een mooie ontwerpklus zou kunnen uitvoeren. Niks vind ik leuker dan werken met vormen en kleuren en die zo gebruiken dat zij het verhaal van de ondernemer vertellen. Daarbij vind ik originaliteit, persoonlijkheid en sfeer heel belangrijk.

Maar hoe vind je ondernemers die al wat langer meedraaien, die een vormgever zoeken?
Hoe weet ik nu wanneer ik ze kan benaderen en hoe?
Kortom: Wat is de juiste timing?

Die vraag stelde ik mijzelf, terwijl mijn compagnon en ik net in een herpositionering zaten van ons eigen merk. Na een dag brainstormen in het bos hadden wij een nieuwe strategie en communicatie voor onszelf op papier gezet. En daarbij hoorde natuurlijk ook een restyling! Nieuwe website, nieuwe uitstraling en een nieuw logo. Want ons verhaal was veranderd. En als je verhaal verandert, en mogelijk je diensten, of je klanten, dan past je oude huisstijl daar ook niet meer (helemaal) bij.

Een huisstijl (logo en overige vormgeving) moet passen als een op maat gemaakte jas: precies!

Dus maakten wij voor onszelf een vormgevingsplan, een fotoplan en ontwierp ik een nieuw logo. Aha! Toen ging natuurlijk het lampje branden….Ondernemers die willen herpositioneren hebben ook een nieuwe vormgeving nodig (en/of advies) en dus een grafisch ontwerper.

Na te Googlen op de term ‘herpositionering’ op internet om wat inspiratie te krijgen waar ik deze nieuwe doelgroep zou kunnen vinden, kwam ik op de website van Cisca Stasse. Zij helpt ondernemers o.a. met hun herpositionering en de bijbehorende communicatie. Omdat ze zo concreet is in haar doen en laten, en omdat ze de ondernemers begeleid i.p.v. vertelt wat ze moeten doen, sprak zij mij enorm aan. Ook werkt zij op maat met haar klanten en geeft ze niet iedereen hetzelfde dikke herpositioneringsplan om zich in te wurmen. Dus besloot ik haar te mailen met een paar vragen.

Na een leuke kennismaking via de e-mail en daarna Skype, merkten Cisca en ik dat het heel goed klikte; we hebben veelal dezelfde visie over het soort ondernemers dat wij willen en kunnen helpen, en onze diensten lijken elkaar ontzettend goed aan te vullen.

En zo stelde Cisca voor om samen een training te geven:
een training voor ondernemers die willen herpositioneren. Zit er iets niet lekker en weet je niet precies wat? Spreek je niet de juiste mensen aan of val je niet op tussen je concurrenten? Dan helpen Cisca en ik je verder: zij met woorden en ik met beelden. En na afloop van de training ga je naar huis met concreet advies, dat we samen met jou hebben opgesteld, en een eerste belangrijke stap naar meer succes.

portret_lisa_staand             ciscaklein

De training vindt plaats op donderdag 23 maart 2017 in Amsterdam.

Zie voor meer informatie:

http://www.jijonderneemthet.nl/workshops/training-positioneren-in-woord-en-beeld-amsterdam