Waarom je echt reviews op je site moet zetten
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 15 oktober 2019
Er zijn zo enorm veel websites en webshops in de lucht, dat het steeds belangrijker wordt om je te onderscheiden van je concurrentie. Naast natuurlijk een duidelijke en aantrekkelijke omschrijving van je diensten en/of producten, zijn er nog een aantal andere factoren waardoor een bezoeker van je website voor jou zal kiezen.
Een van die factoren is reviews (beoordelingen). Dit kunnen reviews zijn over je bedrijf in het algemeen, of over een bepaalde samenwerking of een specifiek product.
Twee producten vergelijken
Stel, iemand komt op jouw webshop en bekijkt 2 producten, een broek van merk A en een broek van merk B. De reviews bij merk A zijn allemaal positief. De prijs ligt wel wat hoger dan die van broek B, maar de bezoeker krijgt een goed gevoel bij deze broek. Broek B is dan wel goedkoper, en de reviews voor broek B zijn op zich prima; jij verkoopt die broek tenslotte, dus je moet er wel achter staan en kwaliteit bieden. Maar tóch zijn er kleine dingetjes mee waar de beoordelingen ietsje minder enthousiast over zijn.
Als gevolg hiervan zullen klanten die een lage prijs belangrijker vinden waarschijnlijk kiezen voor broek B en klanten die geven om kwaliteit zullen kiezen voor broek A. Door de reviews wordt hun keuzeproces bevestigd.
Aanbieders vergelijken
Iemand die geïnteresseerd is in een boekhouder, bijvoorbeeld, kijkt op twee of drie verschillende sites. Boekhouden is niet hun ding, dus alle beschrijvingen op jouw site, hoe mooi het ook klinkt, maakt jouw potentiële klant waarschijnlijk alleen maar zenuwachtig. Een paar mooie reviews over hoe jij mensen werk uit handen neemt, zo precies en punctueel bent en mensen op hun gemak stelt, zal je klant een zucht van verlichting doen slaken.
Als je geen webshop hebt, maar diensten verkoopt, wil je klant graag meer weten over met wie hij in zee gaat. Natuurlijk, je kunt de mooiste teksten over jezelf schrijven voor je website, maar toch zal er bij de lezer enige mate van wantrouwen zijn. Dit kan héél weinig zijn of misschien wat meer. Want we hebben geleerd, door het internet, om alles wat we lezen met een korreltje zout te nemen.
Hoe kleiner dat korreltje zout is, hoe beter. Dus neem die twijfel weg. Als jij niet de enige bent die iets positiefs zegt, maar meer mensen dat doen, dan wordt dat korreltje steeds kleiner. Want hoe meer mensen iets zeggen, hoe meer waarheid het krijgt.
Wel eerlijke reviews plaatsen
Je moet natuurlijk niet overdrijven. De reviews moeten wel kloppen en echt gezegd zijn door die mensen. Ga vooral geen positieve en lovende reviews zelf verzinnen want dat gaat echt opvallen. Ook familieleden met dezelfde achternaam een overdreven positieve review op Google of facebook laten schrijven is niet per se een goed idee, hoe lief het ook bedoeld is.
Hoe kom je aan reviews?
De reviews die je op je website gaat plaatsen kun je vinden op bijvoorbeeld Google (rechts en een beetje naar beneden als je je eigen bedrijfsnaam intypt in Google) of op facebook, of misschien gebruik je wel een tool om reviews te verzamelen, wat eigenlijk alleen nuttig is als je echt een groot bedrijf of een uitgebreide webshop heeft (want die tools kosten geld).
De beste manier is om het gewoon te vragen. Heb je een klant waarvan je de mening respecteert? Was het een fijne of op zijn minst een interessante samenwerking? Vraag dan aan diegene of ze een review zouden willen schrijven.
Krijg je nou een leuke email van een klant, over hoe tevreden ze zijn, dan kun je ook vragen of je daar een stukje uit zo mogen gebruiken voor de reviews op je website.
Filteren en op je site zetten
We raden af om een plugin of tool te gebruiken waarmee alle reviews van verschillende platformen direct op je site verschijnen.
Op Google of facebook (en TripAdvisor bijvoorbeeld) kun je negatieve reviews helaas niet tegenhouden. En dat hoeft ook niet! Soms is een negatieve review gewoon terecht en als alle reviews alleen maar lovend zijn dan geloven mensen ze ook niet meer.
Maar af en toe een wat mindere review is niet erg.
Zorg wel dat je altijd op je reviews reageert, vooral op de negatieve. Maar een “dank je!” op een positieve beoordeling is ook altijd leuk. Je geeft hiermee aan dat je luistert naar je klanten en je best doet om je service te verbeteren. Probeer niet in een online gevecht te belanden. Bijvoorbeeld niet online zeggen wat er allemaal mis was met die klant, want dan maak je het waarschijnlijk alleen maar erger. Maar niks zeggen is ook raar.
Dus, ons advies is om van het internet een paar van de leukste reviews te halen en/of het je klanten direct te vragen en die op je site te zetten. Door het je klanten direct te vragen leer je ook meer over hoe zij het project of het product hebben ervaren en kun je hele specifieke vragen stellen.
Een review mag kort zijn, een paar zinnen is genoeg. Schrijft je klant een heel epistel, haal de sterkste zinnen er dan uit en gebruik die. En je zult zien dat het net dat ene duwtje aan de websitebezoeker kan geven om voor jou te kiezen.