Positieve Energie
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 22 oktober 2015
Positieve energie zaaien, is positief resultaat oogsten.
Hier ben ik inmiddels van overtuigd. Uit ervaring is voor mij gebleken dat wanneer ik positieve energie in onze onderneming steek, dat er vrijwel meteen ook weer uit terugkomt.
Dipjes zijn toegestaan.
We hebben allemaal wel eens momenten, dagen of zelf weken, dat we het even niet kunnen opbrengen. Je bent druk met andere dingen, het huishouden, de kinderen, een verbouwing of het verlies van een dierbare. Op dat moment is werk even minder belangrijk. En dat is prima. Die balans moet er ook zijn.
Het is dan beter om echt even afstand te nemen van het werk. Want als je op het moment dat je totaal afgeleid of niet geïnspireerd bent werk gaat doen, dan wordt het niks. Het wordt niet goed, je maakt fouten en dat komt je werk niet ten goede. Er zal ook een mate aan enthousiasme missen en dat gaan je klanten merken.
Natuurlijk is werk als afleiding soms wel fijn, maar probeer dan minder belangrijke zaken aan te pakken, waarbij enthousiasme en accuraatheid niet of minder nodig zijn. Als je aan je klanten en zakenrelaties uitlegt dat je even je aandacht moet geven aan andere prioriteiten, maar er spoedig weer volledig voor ze zal zijn, zullen ze dat beter begrijpen dan als je halfbakken werk aflevert zonder uit te leggen waarom.
Maar goed, die positieve energie dus. Daar wil ik nog even over doorgaan.
Wat is positieve energie?
Die vraag kan iedereen vast wel voor zichzelf beantwoorden: je hebt er zin in, je hebt energie om er vol tegenaan te gaan, je hebt allerlei ideeën in je hoofd en kunt niet wachten om die te delen met je klanten. Je staat positief in je onderneming en je hebt vertrouwen in de lange termijn.
Het tegenovergestelde.
Het tegenovergestelde kan ook het geval zijn: je ziet ertegenop om aan het werk te gaan, je hebt geen zin, geen energie, je voelt alsof je steeds hetzelfde aan het doen bent, je hebt geen zin in zeurende klanten en zakenrelaties waar je steeds achteraan moet zitten. Niemand reageert en je hebt het gevoel dat niemand op je product of dienst zit te wachten.
Als dat negatieve gevoel (te) lang aanhoudt, ga dan alsjeblieft wat anders doen. Draai je negatieve gevoelens met alles wat je in je hebt om, of stop met wat je doet en ga iets doen dat je leuk(er) vindt. Want een product of dienst afnemen van iemand die er zelf niet achter staat, daar zit geen klant op te wachten. Wie wil er nou iets kopen van die ouwe sjacherijn die alleen maar zeurt? Niemand. Dan komen ze niet terug. Tenzij het ook ouwe sjacherijnen zijn en jij het fijn vindt om je te omringen met dat soort mensen.
Je kan het!
Als het je lukt om positieve energie in je onderneming te steken, dan zul je zien dat je die ook terugkrijgt. Mensen gaan namelijk delen in jouw enthousiasme, ze voelen het, vangen het op en sturen het terug naar jou.
Je bent toch enthousiast over wat je doet? Over je product of dienst? Je hebt toch het gevoel dat je er anderen een plezier mee doet? Deel dat gevoel dan! Ben jij de beste kandidaat voor deze klus? Overtuig ze! Heb jij precies dat product dat ze zoeken of nodig hebben? Overtuig ze! En doe dat met positieve energie, want daarvan neemt de klant ook een stukje mee.
Positieve benadering.
Als je mensen positief benadert, dus niet zeurt wanneer ze nou eindelijk eens beslissen, maar door ze te overtuigen dat ze er goed aan doen met jou in zee te gaan, dan zullen ook zij een positiever gevoel krijgen. Dat zul je dus echt gaan merken in je werk. En daar krijg je nóg meer positieve energie van, die je weer kunt uitstralen. Het lukt echt niet altijd, en dat is helemaal niet erg, maar blijf stralen!