Een tagline en pay-off, hoe bedenk je iets goeds?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   9 maart 2022

Web Logo sure connection 2022

Eerst maar even: wat zijn dat eigenlijk?
Nou, een tagline is wat je doet, een pay-off is een gevoel.

Voor ieder bedrijf is het handig om beide te hebben. Laten we beginnen met de tagline.
Want, wat doe je nou eigenlijk? Vooral als je net begint kan het best ingewikkeld zijn om in een paar woorden samen te vatten wat je nou eigenlijk doet. Wij hebben er echt wel moeite mee gehad, want we doen zoveel! Maar als je een soort overkoepelende factor bedenkt waar alles onder valt, dan kom je bij ons dus op “Voor professionele zichtbaarheid waar je trots op bent”. Jeetje, was dat nou zo moeilijk? Ja dus.

Nog korter dan een elevator pitch

Er wordt veel gesproken over de elevator pitch, wat ook al lastig genoeg kan zijn. Hoe vertel je in een paar zinnen aan iemand die je voor het eerst ontmoet wat je nou eigenlijk doet om je brood te verdienen? Probeer maar eens! En dan na die paar zinnen stoppen, hè. Niet daarna nog een half uur doorwauwelen tot in de kleinste details over wat je nog meer allemaal voor je klanten kunt betekenen. Want dan raken ze waarschijnlijk de draad kwijt. Of stoppen ze gewoon met luisteren en gaan bedenken wat ze vanavond eens zullen eten. Voor sommige elevator pitches moet je wel echt van de begane grond naar het penthouse in de hoogste toren van Dubai om het allemaal aan te horen!

Met een tagline maak je het nóg korter. Dan zijn de deuren van die lift nog niet eens dicht en weet je potentiële klant al wat je doet. Daarna moet je dus wél een beetje verder praten, anders wordt het wel een erg saai gesprek.

Begin je net met je zaak of is je website bijvoorbeeld onderdeel van een rebranding? Dan is het handig om als je site bijna klaar is, of in ieder geval de teksten bijna definitief zijn, een tagline te bedenken. Want waarschijnlijk heb je door het schrijven van die webteksten een overkoepelende factor gevonden voor wat je allemaal aanbiedt. Zo niet, dan moet je misschien toch maar eens die verbindende factor bedenken, want een duidelijke boodschap naar jezelf en je klanten is superbelangrijk.

Wanneer bedenk je de pay-off?

Wat ook zo tegen het einde van de webteksten een goed moment is, is het bedenken van je pay-off.
Het handigste vind ik zelf om op dat moment een aantal woorden te noteren waar je echt een positief gevoel van krijgt. Die je, als het goed is, al meerdere keren hebt gebruikt in de teksten voor de site.

Nora en Lisa Schultz van Sure Connection

Bij ons waren dat de woorden zichtbaar, professioneel en trots. Die kwamen steeds weer terug als de belangrijkste zaken die wij willen realiseren voor onze klanten. Hun bedrijf moet meer zichtbaarheid krijgen door ons werk, het moet ze een professioneel gevoel geven, én ze moeten beretrots zijn op het resultaat!

We hebben na veel schuiven en aanpassen heel recht-door-zee besloten dat die drie woorden gewoon onze pay-off moesten worden. Het geldt namelijk voor ons eigen bedrijf maar ook voor het werk dat wij doen voor onze klanten. Dus die pay-off mag best een betekenis hebben, iets wat jij wilt uitdragen en waar je voor staat.

Waar zet je de tagline en pay-off eigenlijk neer?

Sowieso zet je het op je website natuurlijk. Je kunt de pay-off, dus het gevoel, prima onder je logo zetten. Zo wordt het meteen ook onderdeel van je huisstijl. Je kunt 2 versies van je logo laten maken, een met en een zonder de pay-off eronder. Zo kun je bij verschillende uitingen kiezen welk logo je gaat plaatsen.

In je nieuwsbrief, op social media, bij presentaties, op je persoonlijke en je bedrijfspagina op LinkedIn – allemaal plekken waar je je logo kunt gebruiken. Superhandig om daar ook meteen dat gevoel (bij je logo) en die duidelijke boodschap (in de tekst) mee te geven. Herkenning is altijd goed voor je branding!

En de tagline kan op je website het beste op je homepage above the fold (dus zodat je hem meteen op het scherm ziet staan als je de site opent, zonder te hoeven scrollen), vinden wij. Zo beantwoord je meteen de belangrijkste vraag van een bezoeker aan je website: waar ben ik nou eigenlijk? Als je een stenen winkel binnenloopt, wil je je ook niet hoeven afvragen wat ze hier nou eigenlijk verkopen; dat zou gek zijn.

Ben jij trots op je tagline en pay-off?

En, krijg je een goed gevoel bij je tagline en pay-off? Past het bij je onderneming en bij jou als mens? Of moet je ze nog bedenken? Hopelijk heb je nu een beter idee over wat het zou moeten zijn. Enne, je kan altijd even bij een paar van je favoriete bedrijven kijken wat zij hebben verzonnen. Kun je meteen checken of je het terug kan vinden op hun site.

Succes!