Groeien, moet dat?

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   28 september 2018

Wat zie jij, als bedrijfseigenaar, als groei? Veel ondernemers zien dat als meer werk aannemen, meer uren werken, personeel aannemen, een kantoor huren. Maar dat wil ik allemaal helemaal niet! En jij misschien ook niet.

We nemen zoveel werk aan als we redelijkerwijs kunnen inplannen. Daarna zitten we vol. We werken de hoeveelheid uren die bij ons ieder persoonlijk past, in balans met de rest. We zijn gelukkig niet allemaal Elon Musk! Brrr, dat is toch geen leven?

Personeel aannemen gaat al zeker niet gebeuren. Bij onze ouders in het bedrijf hebben we de ellende gezien die personeel met zich mee kan brengen. Desalniettemin hebben veel ondernemers enorm veel aan goed personeel, het kan hen echt helpen hun doelen te bereiken. Als je mensen kunt vinden die je met trots laat spreken voor je bedrijf, en een beetje goed bent in werk uit handen geven (wat ik dus niet ben) dan is personeel zeker een goede zet.

Sommige bedrijven zijn zonder personeel natuurlijk niet te runnen en personeel is zeker een manier om groei te bewerkstelligen, omdat je gewoon meer manuren creëert. Aan de andere kant las ik gisteren over een bedrijf dat een nieuw pand had gekocht met personeelsgroei naar 16 mensen in het vooruitzicht, maar dat door het verbeteren van hun automatiseringsproces met dezelfde hoeveelheid mensen opeens veel meer werk aankon. Zaten ze met z’n drieën in een enorm pand te werken, haha.

Ontwikkeling in plaats van groei

Dat wij niet meer uren willen werken en geen personeel willen aannemen wil niet zeggen dat wij als bedrijf, en als ondernemers, niet willen groeien. Wij willen alleen niet groeien zoals de meeste ondernemers groei zien, dus zoals bovenstaande.

Voor ons betekent groei: jezelf blijven ontwikkelen, blijven uitdagen, blijven bijleren en steeds beter worden in je vakgebied. Ook betekent het voor ons om steeds grotere en spannendere opdrachten aan te nemen. Misschien kunnen we alles niet (meteen) zelf, maar we leren dan bij en schakelen mensen in die ons kunnen helpen op gebieden waar wij niks van snappen, zoals programmeren, specialistische IT en social media. Maar wij kiezen er dus voor om met andere freelancers samen te werken in plaats van personeel aan te nemen en op een kantoor te gaan werken.

Een heimiddag

Zo’n een of twee keer per jaar gaan we er samen een middagje uit. Dan lopen we het liefst op de hei of in het bos en kijken we hoe de zaken er nu voor staan (goed!), waar we blij mee zijn en wat beter kan.

Zelfs al zijn we dus tevreden, dan gaan we nóg kijken waar en hoe het beter kan.

En dan beginnen de ideeën te stromen en slaan we onszelf voor de kop omdat we nu wéér onze website moeten aanpassen en wéér meer marketing voor onszelf moeten doen, haha. En inspirerend dat het is!

Laatst was het weer zover. We maakten een lijst van onze recentste opdrachten en schreven erbij wat we ervan vonden, wat we ervan hebben geleerd en hoe we meer van dat soort opdrachten konden krijgen. Wat een leuk overzicht!

We hebben onze sterke punten besproken en hoe we die nog meer kunnen ontwikkelen. Daarnaast hebben we wat ideeën uitgewerkt die goed bij ons passen en ons enthousiast maken voor de toekomst. Nu nog de tijd vinden om eraan te werken!

Drie belangrijkste pijlers

Voor ons beiden bestaat onze werktijd uit 3 delen: bovenaan staan natuurlijk betaalde opdrachten. Al onze opdrachtgevers moeten de tijd en aandacht krijgen die ze verdienen. Als we het gevoel hebben dat ze dat niet krijgen, omdat we het te druk hebben, dan zoeken we naar oplossingen.

Daarna komen niet betaalde klussen die ook moeten gebeuren, zoals onze eigen ‘marketing’, deze blog, het updaten van de site, nieuwe visitekaartjes, etc. En klusjes voor onze klanten zoals updates, besprekingen, etc. En tenslotte dus bijleren, verdiepen, lezen en gesprekken. Dat is ons idee van groei!

Groeitraining

Zo zie je bijvoorbeeld ook in de Groeitraining die Lisa aanbiedt als Vormgevingscoach, dat je je met groei echt gaat verdiepen in je eigen onderneming en gaat kijken hoe je meer droomklanten aantrekt. En droomklanten betekent dus niet per se meer uren werken.

Bloeien betekent dat je het daarna doorzet en er continu aandacht aan besteedt. Niet alleen wanneer het rustig is, iets waar sommige ondernemers nog wel eens op wachten…

Wat betekent groei voor jou?

We zijn benieuwd hoe jij groei ziet en hoe jij dat bewerkstelligt voor je bedrijf. Wil je ons er iets over vertellen? Stuur een mailtje naar info@sureconnection.nl.