Herpositioneren

Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection   •   23 november 2016

De meeste ondernemers zullen het herkennen: je bent al een paar jaar bezig, misschien 2, 3 of 4 jaar, en er zijn een aantal dingen die tóch anders zijn dan je in het begin dacht. Misschien ben je toch niet zo blij met de doelgroep die je had gekozen en moet die groter, kleiner, of helemaal anders. Of misschien past het logo dat je zelf had ontworpen toch niet zo goed bij je uitstraling, die nu veel professioneler is geworden. Het personeel dat je had aangenomen bij de start snapt niet zo goed waar jij heen wilt als eigenaar. De website die je had laten maken is gedateerd en moet nodig geupdate worden. Kortom, het verhaal dat jij vertelt over jouw onderneming is aan een opknapbeurt toe.

Losse elementen

Wat de meeste ondernemers dan doen is losse elementen aanpassen. Je laat een nieuw logo maken. Je past het menu van je restaurant of de inventaris van je winkel een paar keer aan om andere klanten te trekken. Of je rommelt wat aan de teksten op je website. Dat is natuurlijk altijd verstandig, om goed in de gaten te houden of jouw uitingen wel passen bij je standpunten en wat je wilt uitdragen.

Maar wat een gevolg kan zijn van al deze losse aanpassingen is dat je verhaal een rommeltje wordt, dat het niet meer op één lijn zit, dat mensen niet meer snappen wat je nou eigenlijk wilt vertellen.

Op dat moment is het verstandig om te gaan herpositioneren. Je neemt dan al je uitingen onder de loep, nádat je hebt bepaald wat je verhaal nu eigenlijk is. Je bedenkt wat je wilt zeggen, en tegen wie, en hoe. Je maakt een doelgroepanalyse (heel handig!) en misschien een concurrentie-analyse. Vervolgens bekijk je al je huidige uitingen en implementeer je je nieuwe verhaal en je nieuwe huisstijl.
Op die manier is je verhaal duidelijk. En omdat al je uitingen meedoen, is er geen verwarring.

Zo hebben we bijvoorbeeld vorig jaar contact gehad met een restaurant waarbij het nieuwe interieur totaal niet klopte bij het menu. En de website had ook weer een andere uitstraling. Het was daarom totaal niet duidelijk voor potentiële bezoekers wat ze konden verwachten. En omdat er zóveel restaurants zijn in Amsterdam, is het belangrijk dat mensen van tevoren weten wat ze kunnen verwachten. Staat er iets op het menu dat ik lekker vind? Is het zo’n sjieke tent met damasten tafellakens of een gezellige plek waar ik andere mensen van mijn leeftijd kan verwachten? Is er genoeg ruimte op het terras voor die grote groep vrienden waar we vrijdag mee uit eten gaan? Hebben ze ook vegetarische opties? Als je een plek uitzoekt waar je je avond wilt doorbrengen, is het dus handig om te weten wat je kunt verwachten.

Als je weet wie je doelgroep is, bijvoorbeeld toeristen, dan kun je daarop inspelen, door bijvoorbeeld een Engelse vertaling van je site te laten maken, het menu te laten vertalen en daar gerechten op te zetten die toeristen aanspreken, op websites te staan waar toeristen naar informatie zoeken zoals Yelp, etcetera.
Zonder een duidelijke herpositionering heb je kans dat je verhaal een rommeltje wordt. Het hoeft nog steeds niet allemaal in een keer, maar wel op een lijn.

Onze eigen herpositionering

Met deze blog sluiten we onze eigen herpositionering af. We zijn nu een aantal jaren bezig en merkten dat een aantal dingen toch anders waren in de praktijk dan wij ons in het begin hadden bedacht. Zo viel mij op dat ik in 2016 heel veel werd gevraagd om teksten te schrijven en voor vertalingen. Ik schreef wel veel teksten, maar profileerde mij niet heel duidelijk als tekstschrijver. Dat wilde ik meer gaan doen. Lisa gaf aan dat haar hart toch wel ligt bij logo’s en huisstijlen. Ze wilde zichzelf ook beter profileren als grafisch ontwerper. We legden veel nadruk op marketing, maar kregen nog altijd een beetje kromme tenen van die term. Daarom leggen we nu de nadruk op woord & beeld. Marketing komt daar voor ons op een natuurlijke manier bij kijken, maar is niet meer onze hoofdterm.

Qua doelgroep wilde Lisa zich meer gaan richten op bedrijven die al een paar jaar bestaan en willen herpositioneren. Deze ondernemers kunnen een duidelijk verhaal en een duidelijke huisstijl, zoals hierboven omschreven, goed gebruiken. Ik merkte zelf dat ik starters toch ook nog steeds een ontzettend leuke doelgroep vind en helemaal enthousiast word van startende ondernemers advies geven en ze op weg helpen. Daarom hebben we een nieuwe doelgroepanalyse gemaakt om te kijken waar we deze ondernemers kunnen vinden en hoe en waar we ze het beste kunnen benaderen.

Uiteraard moet je nooit je bestaande klantenkring vergeten. Die koesteren wij ook enorm. We hebben een superfijne klantenkring en met ongeveer 80% hebben wij een langlopende relatie. Dat vinden we ontzettend fijn. Zo vind ik het ook niet fijn om een los SEO plan voor een eenmalige klant te schrijven en vervolgens nooit te horen wat ze ermee hebben gedaan en of het wat heeft opgeleverd. Ik kan het wel, maar het spreekt me niet aan. Dus dat doe ik niet meer. Ik werk liever met langdurige klanten waarbij ik zelf het advies mag uitvoeren en de resultaten kan zien. Op die manier zijn de klant en ik beide betrokken bij langdurig resultaat.

We hebben nu een mooie mix van grote en kleine opdrachten, starters en gevestigde ondernemers, teksten en grafisch ontwerp. Marketingopdrachten vinden ons, wij hoeven er niet meer naar te zoeken. We hebben ons verhaal aangepast om duidelijker te maken wat we doen en ook voor onszelf wat we willen doen. We hebben ons logo aangepast naar vloeiende lijnen die altijd een compleet verhaal vertellen, maar waarin je nog wel van pad kunt veranderen.

Onze herpositionering begon al wild zijn vruchten af te werpen nog voordat het rond was. Eindelijk is onze nieuwe website nu af en kunnen wij ons duidelijke verhaal naar buiten brengen:

Het verhaal van jouw bedrijf in woord & beeld

www.shoreconnection.nl