Structuur voor je webpagina’s
Geschreven door: Nora Schultz/Sure Connection • 2 augustus 2022
Ga je met je webteksten aan de slag? Mooi. Maar ho, stop, wacht even.
Begin niet zomaar met schrijven. Dan is er namelijk kans dat je overblijft met een rommelig verhaal waar je te veel of te weinig vertelt.
Probeer eens te beginnen met een structuur:
1️⃣ Maak een lijstje van alle belangrijke dingen die je op je pagina wilt vertellen.
2️⃣ Schrap wat eigenlijk niet belangrijk is. Maakt iets je verhaal onnodig te lang? Haal het weg.
3️⃣ Zet de punten nu in de juiste volgorde. De pagina moet lezen als een funnel, een omgekeerde piramide. Je begint met een sterke introductie, waarin de lezer kan zien waar de pagina over gaat en je meteen aangeeft waarom de bezoeker verder moet lezen en waarom hij bij jou moet zijn.
Daarna ga je van algemeen naar specifiek: wat is de dienst waar jij het over hebt? Waarom zou iemand dat willen. Waarom moeten ze bij jou zijn? Bouw wat overuigingsmomenten in met bijvoorbeeld een teller, reviews en klantcases. En sluit af met een sterke CTA (Call To Action). En dat is niet “contact”.
Nu je een raamwek hebt, hoef je de onderdelen alleen nog maar in te vullen met tekst. Zo gaat dat vast een stuk gemakkelijker!
Vergeet niet om de inhoud te structureren met koppen en dikgedrukte woorden.
Mensen lezen een webpagina en website niet hetzelfde als een artikel of boek. Een webpagina wordt in omgekeerde L-vorm gelezen. Scannend. Test het zelf maar eens! Dus herhaling van je belangrijkste punten en opvallende kleuren en knoppen mag best. Zonder overkill, hoor. Je moet jezelf niet gaan overschreeuwen en het is geen circus.
Dit is even een hele simpele uitleg over hoe je een webpagina kunt opzetten. Over alle losse onderdelen, zoals CTAs, SEO, koppen, funnels, etc. is nog heeeeeeel veel informatie. Maar je moet ergens beginnen, toch? Dus voor nu: de structuur. Moge het je helpen!