Waarom werk ik samen met een strateeg voor het ontwerpen van een logo?

Geschreven door: Lisa Schultz/Sure Connection   •   8 mei 2019

Logo en huisstijl ontwerp

Na 20 jaar als grafisch ontwerper met een specialisatie in logo’s en huisstijlen, weet ik steeds beter welke vragen ik moet stellen om tot een goed beeld te komen van een ondernemer, waarop ik vervolgens mijn ontwerpen kan afstemmen. In het begin van mijn carrière stelden ik een paar simpele vragen voordat ik begon met schetsen. Later kwam daar meer diepgang in, omdat ik merkte dat hoe meer diepgang er kwam, hoe meer eigenheid je aan een logo kan geven en hoe langer het dienst kan doen voor de ondernemer in kwestie.

Nu, 20 jaar later, wordt het tijd voor weer een nieuwe stap. Ik merk dat een stevigere basis, die nu zo ver gaat als lange termijn doelstellingen, strategieën en een uitgebreide kennis van je doelgroep, ervoor zorgen dat je logo en huisstijl echt voor je gaan werken. En dat wil ik natuurlijk realiseren voor mijn klanten.

Een top logo:

  • is geheel op maat ontworpen;
  • vertelt jouw kernwaarden als ondernemer;
  • spreekt jouw (kern)doelgroep aan en zorgt voor een emotionele verbinding;
  • is ontworpen door een professional die verstand heeft van (technische) zaken;
  • zorgt voor meer klanten en dus meer omzet;
  • maakt jou trots!

HOE JE JEZELF KUNT BLIJVEN VERBETEREN

In de afgelopen maanden hebben mijn compagnon en ik ons team uitgebreid met diverse specialistische ondernemers. Zo kunnen wij onze klanten méér aanbieden, maar kunnen wij ons werk ook nóg beter doen. Nadenkend over waarin te investeren als je zaak goed loopt, besloten wij te investeren in onze specialisaties: om nog beter te worden in wat wij doen en om nog mooier, beter, effectiever werk op te leveren, zodat we kunnen blijven bijdragen aan het succes van onze klanten.

Dat ik als grafisch ontwerper goed kan ontwerpen, is toch wel het minste wat ik van mezelf mag verwachten. Dat ik mee denk, zie wat er in de markt gebeurt, advies geef, en het maximale uit mijn creativiteit haal: dat heb ik gedurende de laatste jaren uiteraard steeds sterker ontwikkeld. Maar hoe kan ik dan nóg beter worden? Ja, ik wil nog graag een cursus tekenen volgen, want ik ben geen illustrator…… en ja natuurlijk blijf ik business coaching volgen om een betere ondernemer te worden. Maar hoe kan ik dan nog beter worden in logo’s en huisstijlen ontwerpen?

WAAROM IK NU SAMENWERK MET DIVERSE STRATEGEN

Door met diverse strategen te gaan werken, die ieder goed zijn in hun vakgebied (retail, online marketing, automotive, e.d.) creëer ik een bredere basis waarop ik mijn creativiteit kan gaan afstemmen. Hoe meer ik weet over een ondernemer en diens doelstellingen en doelgroep, hoe meer ik dat kan gebruiken in de ontwikkeling van hun logo en huisstijl.

De strateeg waarmee ik een project nu oppak, zal eerst met de ondernemer gaan werken aan het in beeld brengen van de kernwaarden van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan aandacht, vertrouwen of toewijding. Vervolgens wordt de doelgroep zorgvuldig besproken en vastgelegd. Weten wie je aanspreekt (en dat is dus niet ‘iedereen’) helpt je in al je uitingen veel betere keuzes te maken, maar bovenal om de connectie te maken met de mensen waar je echt voor wilt gaan en die je echt iets te bieden hebt.

Ik zal mijn klanten zeker adviseren om deze waardevolle basis als uitgangspunt te gebruiken voor de start van het ontwerpproces.

SYNESTHESIE

Sommigen van jullie weten dat ik synesthesie heb. Dat helpt mij enorm bij mijn ontwerpwerk, en wordt ook extra aangezwengeld naar mate ik meer informatie heb over een ondernemer. Daarover in een toekomstig artikel meer…..

Kortom, hoe breder de basis is voor het ontwerpen van een logo en huisstijl, des te steviger zal deze visuele identiteit staan en langer met de tijd meegaan. Bovendien zal hij optimaal bij de ondernemer passen en deze trots maken. En door die trots verwijs je sneller je potentiële klanten en relaties naar je uitingen (website, social, visitekaartjes en folders), waardoor je ze enthousiasmeert en aanzet tot actie.